Το 2013 ήταν δύσκολο αλλά παραγωγικό έτος για την Εθνική Άμυνα, όπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το Strategy Reports. Η μείωση κατά 50% του αμυντικού προϋπολογισμού (μισθοδοσία + λειτουργικές δαπάνες + αποπληρωμή εξοπλιστικών προγραμμάτων) σε σχέση με το 2009 αφήνει πίσω της ανοιχτές πληγές που πρέπει να θεραπευτούν προκειμένου να διατηρηθεί η επιχειρησιακή ικανότητα των Ενόπλων Δυνάμεων και κατ΄επέκταση η Ελληνική στρατιωτική ισχύς.
Στα σημαντικότερα γεγονότα του προηγούμενου έτους μπορούν να αναφερθούν: α) η εκτέλεση πληθώρας ασκήσεων μετά από αδικαιολόγητες αναβολές, όπως η Εθνική Διακλαδική ΤΑΜΣ ΠΑΡΜΕΝΙΩΝ, η μεγάλης κλίμακας ΤΑΜΣ ΚΑΤΑΙΓΙΣ του ΠΝ, η άσκηση ΛΕΥΚΟΣ ΑΕΤΟΣ με βολή των S-300PMU-1 καθώς και άλλων, ιδιαίτερα απαιτητικών, εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, β) η εξαγγελία και η έναρξη υλοποίησης της Νέας Δομής Δυνάμεων και γ) η δρομολόγηση επίλυσης εκκρεμοτήτων όσον αφορά το αμυντικό υλικό, όπως τα πυρομαχικά των αρμάτων μάχης Leopard 2, οι συσσωρευτές των υποβρυχίων Τύπου 209, η ολοκλήρωση ναυπήγησης των ΤΠΚ τύπου Super Vita, η εφοδιαστική υποστήριξη των μεταγωγικών C-27J και οι συμβάσεις εν συνεχεία υποστήριξης κύριων οπλικών συστημάτων (Ο/Σ) καθώς και η αποδοχή μεταχειρισμένου υλικού από τις ΗΠΑ.
Στα αξιοσημείωτα γεγονότα της απερχόμενης χρονιάς μπορούν να καταγραφούν επίσης η απομάκρυνση του ανεπαρκέστατου Π. Παναγιωτόπουλου από τον υπουργικό θώκο, η επαναφορά των μηχανοκίνητων τμημάτων στην στρατιωτική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου καθώς και η παρακολούθηση δύο μείζονων ασκήσεων (ΤΑΜΣ «ΚΑΤΑΙΓΙΣ 2013» και «ΠΥΡΠΟΛΗΤΗΣ 9/13») από τον πρωθυπουργό.
Λαμβάνοντας υπόψη τόσο την παρατεταμένη αστάθεια στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου όσο και τη διαφαινόμενη αύξηση της τουρκικής στρατιωτικής ισχύος, οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις καλούνται να βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα προκειμένου να αποτρέψουν ή να αντιμετωπίσουν κάθε προσπάθεια αμφισβήτησης της εδαφικής ακεραιότητας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της χώρας.
Οι προτεραιότητες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων για το 2014 είναι οι εξής:
1. Εκπαίδευση
Πρωταρχικός στόχος δεν είναι άλλος από τη συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού σε ασκήσεις με ρεαλιστικά και απαιτητικά σενάρια, η συνεχής αξιολόγηση της ετοιμότητας, η εντατικοποίηση της εκπαίδευσης της εφεδρείας στους δύο Μείζονες Επιχειρησιακούς Σχηματισμούς του ΕΣ (Δ΄ΣΣ και ΑΣΔΕΝ) και η αξιοποίηση κάθε ευκαιρίας συμμετοχής σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε συμμαχικό ή διακρατικό επίπεδο.
2. Προώθηση Νέας Δομής Δυνάμεων – Αναδιοργάνωση
Κεντρικός άξονας της Νέας Δομής Δυνάμεων 2013-2027 είναι η αντιμετώπιση της εξ ανατολών στρατιωτικής απειλής χωρίς να αγνοείται η εκδήλωση ασύμμετρων ή αλλων απειλών σε ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια. Η μεσοπρόθεσμη μείωση του προσωπικού σε απόλυτα αριθμητικά μεγέθη (λόγω μείωσης της απόδοσης των Στρατολογικών Κλάσεων, του αριθμού εισακτέων στις Στρατιωτικές Σχολές και της αδυναμίας πρόσληψης ΕΠΟΠ) σε συνδυασμό με τη διατήρηση του αμυντικού προϋπολογισμού σε ιδιαίτερα χαμηλά επίπεδα (1,68% του ΑΕΠ) επιβάλλει τη βέλτιστη αξιοποίηση των διαθέσιμων ανθρωπίνων-οικονομικών πόρων και υποδομών:
με αναδιάταξη/συγχώνευση Μονάδων και Σχηματισμών προς ενίσχυση των δύο Μείζονων Επιχειρησιακών Σχηματισμών του ΕΣ (Δ΄ΣΣ και ΑΣΔΕΝ) και του συστήματος Διοικητικής Μέριμνας.
με ενίσχυση της διακλαδικότητας σε όλους τους τομείς δραστηριοτήτων (εκπαίδευση, συντήρηση κλπ). Ενδεικτικά, προ ημερών αποφασίστηκε η μετατροπή της 441 Αποθήκης Βάσεως Υγειονομικού Υλικού (ΑΒΥΥ) του ΕΣ σε Διακλαδικό Εργοστάσιο προκειμένου να εφοδιάζει με τα προϊόντα της και να καλύπτει τις ανάγκες των Στρατιωτικών Νοσοκομείων και των τριών Κλάδων.
με επαύξηση της διαλειτουργικότητας και της τυποποίησης στις Ένοπλες Δυνάμεις.
με περιορισμό της γραφειοκρατίας σε όλα τα επίπεδα διοίκησης και βελτίωση της διαδικασίας λήψης των αποφάσεων με σύγχρονες μεθόδους διοίκησης. Αυτονόητα, χωρίς δραστική μείωση του αριθμού οργανικών θέσεων ανωτάτων αξιωματικών και αναλογία 1 προς 3 για τους εισακτέους σε ΣΣΕ και ΣΜΥ, το υδροκέφαλο σύστημα διοίκησης δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Δυστυχώς, οι εξελίξεις δικαίωσαν απόλυτα τον πρώην Α/ΓΕΣ Αντιστράτηγο ε.α. Κων/νο Γκίνη: η Δομή έπρεπε να είχε εφαρμοσθεί χθες, σήμερα είναι ήδη καθυστερημένη. Είναι τουλάχιστον αστείο να θεωρηθεί ότι η Νέα Δομή Δυνάμεων μπορεί να καλύψει την περίοδο μέχρι το 2027 (!), όταν έχουν γίνει ήδη γνωστά τα σχέδια πλήρους επαγγελματοποίησης των Τουρκικών Ενόπλων Δυνάμεων.
3. Αξιοποίηση Αμυντικού Υλικού
H εξασφάλιση του μέγιστου δυνατού βαθμού επιχειρησιακής διαθεσιμότητας του υπάρχοντος -σε γενικές γραμμές σύγχρονου- αμυντικού υλικού επιβάλλει:
τη βελτίωση της εφοδιαστικής υποστήριξης (ομαλή ροή προμήθειας ανταλλακτικών, πυρομαχικών και καυσίμων, αυτονομία στην ικανότητα συντήρησης μέσω των Στρατιωτικών Εργοστασίων ή της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας)
την αναβάθμιση/εκσυγχρονισμό κύριων Ο/Σ
τις στοχευμένες συμπληρωματικές προμήθειες υλικών/πυρομαχικών για κύρια Ο/Σ (ενδεικτικά, με εγκατάσταση συστημάτων αυτοπροστασίας σε αεροσκάφη/ελικόπτερα, συστημάτων Link-16 σε αεροσκάφη, πυρομαχικά μεγαλύτερης εμβέλειας κοκ). Σχετική χρηματοδότηση μπορεί να εξασφαλισθεί από καταπτώσεις εγγυητικών από μη εκτέλεση συμβάσεων ΑΩ.
Σημειώνεται ότι οι Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις αναμένουν την παράδοση 13 μεταφορικών ελικοπτέρων ΝΗ-90GR, 3 πυραυλάκατων τύπου Super Vita και 4 υποβρυχίων (τριών Τύπου 214 και ενός εκσυγχρονισμένου Τύπου 209AIP). Περαιτέρω ενίσχυση αναμένεται με την παραλαβή μεταχειρισμένου αμυντικού υλικού που παραχωρούν οι ΗΠΑ.
4. Αναθεώρηση Θεσμικών Κειμένων
Δύο γνωστές παθογένειες στο χώρο της Εθνικής Άμυνας χρήζουν άμεσης αντιμετώπισης:
Α) Η υπέρβαση των γραφειοκρατικών αγκυλώσεων, των χρονοβόρων διαδικασιών και της ευθυνοφοβίας της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ στη λήψη αποφάσεων για θέματα προμηθειών. Επιβάλλεται η άμεση αναθεώρηση συγκεκριμένων άρθρων του Ν. 3883/10 ώστε να εξασφαλιστεί η δυνατότητα στα Γενικά Επιτελεία να προβαίνουν μόνα τους σε προμήθειες αμυντικού υλικού μέχρι του ποσού των 1 εκατ. ευρώ αλλά και ο καθορισμός ενός σταθερού και διαφανούς συστήματος προμηθειών με προσανατολισμό στην εγχώρια παραγωγή.
Β) Η άμεση θεσμοθέτηση θητείας για τους Αρχηγούς των Γενικών Επιτελείων, χρονικής διάρκειας 2 ετών με δικαίωμα ανανέωσης για ένα ακόμα έτος (2+1). Οι σχετικές αποφάσεις του αρμοδίου Κυβερνητικού Συμβουλίου Εξωτερικών και Άμυνας (ΚΥΣΕΑ) θα πρέπει να λαμβάνονται τουλάχιστον 3 μήνες πριν από την ανάληψη των καθηκόντων των νέων Αρχηγών έτσι ώστε η διαδοχή να είναι ομαλή και να υπάρχει εκτενής ενημέρωση ενώ θα πρέπει να επιτυγχάνεται θεσμικά διακομματική συναίνεση. Οι Αρχηγοί οφείλουν να γνωρίζουν το χρόνο παραμονής τους ώστε να μπορέσουν να οραματιστούν, να θέσουν στόχους και να σχεδιάσουν την υλοποίησή τους αλλά και για να προετοιμάσουν την επόμενη Ηγεσία. Σήμερα:
ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Μιχαήλ Κωσταράκος έχει συμπληρώσει με επιτυχία 2 έτη και 2 μήνες στην Ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.
ο Αρχηγός ΓΕΣ Αντιστράτηγος Αθανάσιος Τσέλιος (ο τρίτος Αρχηγός σε διάστημα διετίας μετά την παραίτηση του Αντιστράτηγου Κων/νου Ζιαζιά τον Ιούλιο του 2012 και την ολιγόμηνη παραμονή του Αντιστρατήγου Κων/νου Γκίνη στην ηγεσία του ΕΣ), ο Α/ΓΕΝ Αντιναύαρχος Ευάγγελος Αποστολάκης και ο Α/ΓΕΝ Αντιπτέραρχος Ευάγγελος Τουρνάς συμπληρώνουν μόλις 9 μήνες ως Αρχηγοί όπως εξάλλου και οι αντίστοιχοι Διοικητές Μείζονων Σχηματισμών και στους τρεις Κλάδους. Ως εκτούτου, οποιαδήποτε αλλαγή στην Ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων εντός του 2014 είναι απαγορευτική.
5. Μέριμνα Προσωπικού
Ζήτημα ύψιστης προτεραιότητας είναι η επίλυση των προβλημάτων και η βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης του προσωπικού και των οικογενειών τους. Δεδομένης της σημερινής δημοσιονομικής συγκυρίας, η Μέριμνα Προσωπικού δεν περιορίζεται μόνο στο ζήτημα των μισθολογικών απολαβών αλλά:
στην επίλυση του προβλήματος στέγασης των στελεχών του ΕΣ. Το ΓΕΣ οφείλει να θέσει σε ύψιστη προτεραιότητα την κατασκευή νέων ΣΟΑ, ΣΟΜΥ και ΣΟΕΠΟΠ αποκλειστικά για το προσωπικό που υπηρετεί στο Δ΄ΣΣ και την ΑΣΔΕΝ με χρηματοδότηση που θα εξασφαλιστεί από την αξιοποίηση της ακίνησης περιουσίας του ΤΕΘΑ.
με αξιοκρατία παντού: στις μεταθέσεις, στις προαγωγές, στις δυνατότητες εκπαίδευσης ή στελέχωσης θέσεων στο εξωτερικό. Πρέπει να γίνει επιτελούς σαφές ότι η αξιοκρατία είναι ο κορυφαίος και μηδενικού κόστους παράγοντας για την εύρυθμη λειτουργία των Ενόπλων Δυνάμεων. Πρέπει επίσης να γίνει σαφές ότι οι άριστοι και άξιοι πρέπει να προάγονται, οι μέτριοι να διατηρούνται στάσιμοι, οι δε ανεπαρκείς-επίορκοι να απομακρύνονται από το Στράτευμα.
Τέλος, υπό το βάρος και των τελευταίων εξελίξεων, η διαφύλαξη του κύρους των Ενόπλων Δυνάμεων, ενός θεσμού που απολαμβάνει καθολικής αποδοχής και αναγνώρισης από την Ελληνική κοινωνία, επιβάλλει την παραδειγματική τιμωρία όσων αποστράτων αμαύρωσαν το ιερό χώρο της Εθνικής Άμυνας με τις εγκληματικές τους πράξεις. Περιπτώσεις τύπου Κάντα (Ταξίαρχος ε.α.) θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με: άμεση ανάκληση του ΠΔ περί ευδόκιμου αποστρατείας τους, υποβιβασμό και απόταξη, υπολογισμό σύνταξης ως ανειδίκευτου εργάτη με αναδρομική εφαρμογή, διαγραφή τους από όλα τα μητρώα αποστράτων και παύση τυχόν ευεργετημάτων (θέρετρα, πρατήρια κλπ). Αυτό αξίζουν άλλωστε επίορκοι στρατιωτικοί που υπό άλλες συνθήκες (βλ. εμπόλεμη κατάσταση) θα είχαν εκτελεστεί με συνοπτικές διαδικασίες για εσχάτη προδοσία.
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter