Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Το ζήτημα της ασφάλειας των πτήσεων είναι ένα από τα κρισιμότερα στάδια στο σύγχρονο αεροπορικό περιβάλλον, όπου η υψηλή αξία των αεροσκαφών και των συστημάτων που χρησιμοποιούνται καθιστά απαγορευτική οποιαδήποτε ενέργεια που θα μπορούσε να τα στερήσει από μια αεροπορία.
Εννοείται πως το κόστος των ανθρώπινων ζωών δεν μπορεί να μετρηθεί, όμως μπορεί να ληφθεί υπόψιν ο παράγοντας “εκπαίδευση” και το πόσο κοστίζει αυτή η διαδικασία, είτε πρόκειται για τους ιπταμένους, είτε για το τεχνικό προσωπικό.
Η ελληνική Πολεμική Αεροπορία δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ασφάλεια των πτήσεων, στην πιστή τήρηση των κανόνων εκείνων που επιτρέπουν στο προσωπικό να εκτελεί την αποστολή του στον αέρα και στο έδαφος, ελαχιστοποιώντας τους κινδύνους καθώς λαμβάνονται υπόψιν πολλές παράμετροι οι οποίες λειτουργούν ως δικλείδες ασφαλείας στο όλο σύστημα.
Όλα τα παραπάνω αποδείχθηκαν κατά τη διάρκεια του Radom International Airshow 2013, στο οποίο συμμετείχε όπως είναι γνωστό η Ομάδα Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 “Ζευς” (F-16 Demo Team) της Πολεμικής Αεροπορίας. Πέρα από το άψογο πτητικό πρόγραμμα η Ομάδα έλαβε τα συγχαρητήρια των Πολωνών διοργανωτών και για την πιστή τήρηση των κανόνων ασφαλείας, οι οποίοι κανόνες αποκτούν μια ξεχωριστή κρισιμότητα όταν στο χώρο εκτέλεσης αυτού του είδους των πτήσεων συνωστίζονται χιλιάδες πολίτες.
Μάλιστα δεν έλειψαν και τα … παρατράγουδα, τα οποία ανάγκασαν τους Πολωνούς να παρατηρήσουν ομάδες άλλων χωρών (Ολλανδία, Τουρκία) που δεν είχαν την ίδια ανταπόκριση με τους Έλληνες σε θέματα ασφάλειας πτήσεων.
Χαρακτηριστικότερο όλων των παραδειγμάτων, η περίπτωση του Ολλανδικού Demo Team και της πτήσης που πραγματοποίησε ο Ολλανδός πιλότος τη δεύτερη ημέρα των επιδείξεων. Όπως μπορείτε να δείτε και στις φωτογραφίες που συνοδεύουν το παρόν άρθρο, η άφεση των θερμοβολίδων (flares) πάνω από το διάδρομο μπορεί να είχαν ένα άριστο οπτικό αποτέλεσμα και να ενθουσίασε τον κόσμο, ωστόσο ήταν η αιτία να διακοπεί η επίδειξη του Ολλανδικού Demo και να καθυστερήσει όλο το υπόλοιπο πρόγραμμα, μέχρι τα συνεργεία του αεροδρομίου να καθαρίσουν τον διάδρομο, ενώ είναι ορατός και ο κίνδυνος για το ίδιο το αεροσκάφος…
Για το λόγο αυτό, η παρουσία της Ομάδας Αεροπορικών Επιδείξεων Μεμονωμένου Αεροσκάφους F-16 “Ζευς” κατέδειξε και κάτι άλλο πολύ σημαντικό. Ότι οι Έλληνες ιπτάμενοι και τεχνικοί που συμμετέχουν σε αυτές τις αεροπορικές γιορτές δεν παρασύρονται από το εορταστικό κλίμα, αλλά βάζουν πάνω απ’ όλα την ασφάλεια των πτήσεων και κατ’ επέκταση των χιλιάδων θεατών που τους παρακολουθούν. Κι αυτό είναι ένα ακόμα σημείο υπεροχής της Πολεμικής Αεροπορίας, το οποίο αναγνωρίζεται από τις υπόλοιπες χώρες και χρησιμοποιείται ως παράδειγμα.