Αποστολή του Όπλου των Διαβιβάσεων είναι η εξασφάλιση των επικοινωνιακών αναγκών του Στρατού σε καιρό ειρήνης, επιστράτευσης και πολέμου για την ενάσκηση της διοίκησης, τη συνεργασία μεταξύ των Όπλων και Σωμάτων του Στρατού με τους λοιπούς Κλάδους των Ενόπλων Δυνάμεων, τη διεύθυνση του αγώνα, τη διεξαγωγή Ηλεκτρονικού Πολέμου καθώς και την επιτήρηση του πεδίου της μάχης με ηλεκτρονικά μέσα.
Το Όπλο των Διαβιβάσεων ανταποκρινόμενο στις απαιτήσεις του σύγχρονου επιχειρησιακού περιβάλλοντος, σχεδιάζει, οργανώνει και υλοποιεί την αναβάθμιση των υφισταμένων δικτύων, συστημάτων και μέσων επικοινωνιών, με σκοπό την πληρέστερη δυνατή ικανοποίηση των απαιτήσεων του Στρατού Ξηράς, σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Βασικοί παράγοντες της σχεδίασης αποτελούν:
Οι ολοένα αυξανόμενες απαιτήσεις για παροχή σύγχρονων δικτύων μεταφοράς υπηρεσιών φωνής, δεδομένων και εικόνας υψηλής ταχύτητας, ποιότητας και όγκου.
Οι ανάγκες για ταχεία ανάπτυξη δικτύων επικοινωνιών σε χώρους χωρίς επικοινωνιακή υποδομή (απομακρυσμένες περιοχές της χώρας, περιοχές ειρηνευτικών αποστολών κ.λπ).
Η εξασφάλιση της διαλειτουργικότητας με συστήματα άλλων χωρών, στο πλαίσιο της συμμετοχής της χώρας σε διεθνείς Οργανισμούς, Συμμαχίες και Επιχειρήσεις Υποστήριξης Ειρήνης (ΕΥΕ).
Η μελλοντική δομή δυνάμεων του ΣΞ και η ενίσχυση της διακλαδικότητας.
Για την εξασφάλιση των επικοινωνιακών αναγκών του Στρατού οι Διαβιβάσεις χρησιμοποιούν:
Ένα στατικό, ευρυζωνικό δίκτυο ευρείας περιοχής (Wide Area Network – WAN), πανελλαδικής εμβέλειας, πλήρως κρυπτασφαλισμένο, βασΙζόμενο στην ήδη υπάρχουσα επικοινωνιακή υποδομή που αποτελεί ένα δίκτυο κορμού μεγάλης χωρητικότητας και υψηλής ταχύτητας μεταφοράς δεδομένων, για την ομαδοποίηση των φορέων δικτύωσης όλων των εφαρμογών λογισμικού, αλλά και την υποστήριξη αναγκών επικοινωνιών φωνής, εικόνας κ.λ.π του Στρατού Ξηράς.
Ο κορμός του δικτύου αποτελείται από τους κόμβους και τους επικοινωνιακούς φορείς οι οποίοι συνδέουν τους κόμβους μεταξύ τους και είναι οι παρακάτω:
α. Κυκλώματα ΕΣΕΕΘΑ.
β. Δεσμευμένα κυκλώματα.
γ. Ενσύρματα δίκτυα του ΣΞ.
δ. Δορυφορικές ζεύξεις.
ε. ΣΕΖΜ “ΕΡΜΗΣ” το οποίο είναι ένα ψηφιακό τακτικό σύστημα επικοινωνιών που παρέχει επικοινωνίες υψηλής ασφάλειας, ποιότητας και αξιοπιστίας ικανό να υποστηρίξει με μεγάλη ευκαμψία τα τακτικά σχέδια επιχειρήσεων στην ζώνη μάχης.
Kινητούς επικοινωνιακούς κόμβους (ΚΕΚ), με δυνατότητες εκμετάλλευσης όλων των σύγχρονων μορφών επικοινωνιών, υποδοχής ζεύξεων μεγάλης χωρητικότητας και υψηλής ταχύτητας μετάδοσης δεδομένων. Η συγκρότηση των ΚΕΚ δίνει τη δυνατότητα ανάπτυξης κρυπτασφαλισμένων δικτύων σταθμών ασυρμάτων, δορυφορικών ζεύξεων, τοπικών δικτύων Μ/Γ εφαρμογών και υπηρεσιών διαδικτύου.
Σταθμούς Ασυρμάτου σύγχρονης τεχνολογίας για τις επικοικωνίες τακτικού επιπέδου.
Για τη διεξαγωγή Ηλεκτρονικού Πολέμου καθώς και την επιτήρηση του πεδίου της μάχης με ηλεκτρονικά μέσα οι Διαβιβάσεις χρησιμοποιούν:
Σύγχρονα συστήματα και μέσα ηλεκτρονικού πολέμου
Unmanned Aerial Vehicle – UAV
RADAR επιτήρησης ακτών και χερσαίων συνόρων που συνδυάζουν την επιτήρηση εδάφους, θάλασσας και χαμηλά ιπτάμενων στόχων ταξινομώντας αυτόματα αυτούς ημέρα και νύχτα κάτω από οποιεσδήποτε καιρικές συνθήκες.
Ηλεκτροοπτικούς αισθητήρες οι οποίοι μπορούν να αναπτυχθούν επί οχημάτων, με σκοπό την επιτήρηση του πεδίου της μάχης με χρήση οπτικών αισθητήρων (κάμερα ημέρας & υπέρυθρες συσκευές).
ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ
Μέχρι το 1887 η επικοινωνία στον Ελληνικό Στρατό διεξάγεται κυρίως με αγγελιαφόρους (έφιππους ή πεζούς) και για μικρές αποστάσεις με χρήση οπτικών μέσων.
Αρχική Οργάνωση-Συγκρότηση Τμήματος Διαβιβάσεων.
Το 1887 στο Υπουργείο Στρατιωτικών οργανώνεται γραφείο διεκπεραιώσεως, με τηλεγραφείο και ένα Λόχο Τηλεγραφητών, υπαγόμενων στο Μηχανικό. Έτσι συγκροτείται το πρώτο τμήμα Επικοινωνιών στον Ελληνικό Στρατό Ξηράς.
Κατά τον Ελληνοτουρκικό πόλεμο, το 1897, επιστρατεύτηκαν οι Μονάδες Μηχανικού και διατέθηκαν στις δυο Μεραρχίες του Στρατού Θεσσαλίας και Ηπείρου. Στο Στρατό Θεσσαλίας διατέθηκαν δυο Συντάγματα Μηχανικού, ένα Τάγμα Μηχανικού και ένας Λόχος Τηλεγραφητών, ο οποίος ανέλαβε την Υπηρεσία Διαβιβάσεων. Ομοίως στο Στρατό Ηπείρου διατέθηκε ένα Τάγμα Μηχανικού με μια Διμοιρία Τηλεγραφητών. Αυτή είναι και η πρώτη χρήση του όρου “Διαβιβάσεις” στη Στρατιωτική ορολογία.
Το 1910, με το νέο Οργανισμό Στρατού, στον οποίο περιλαμβανόταν και η Διεύθυνση Μηχανικού, το Μηχανικό αποκτά μια Μοίρα Τηλεγραφητών με δύο Λόχους.
Τον Ιανουάριο του 1912 τροποποιήθηκε ο οργανισμός του Στρατού κατά τον ακόλουθο τρόπο:
α. Ο ενεργός Στρατός είχε διαιρεθεί σε τέσσερις (4) Μεραρχίες υπό τα στοιχεία 1η, 2η, 3η και 4η Μεραρχία Πεζικού, με έδρες τη Λάρισα, την Αθήνα, το Μεσολόγγι και το Ναύπλιο αντίστοιχα.
β. Στο Μηχανικό προβλεπόταν ένα (1) Τάγμα Επικοινωνιών, το οποίο είχε δύο Λόχους Τηλεγραφητών, ένα Λόχο Ασυρμάτων, ένα Λόχο Σιδηροδρόμων και ένα Λόχο Αεροπορίας.
γ. Ο Λόχος Ασυρμάτων εφοδιάσθηκε με δυο Σ/Α επάνω σε άμαξες, δυο σε ημίονους και δυο φορητούς που λειτουργούσαν με ποδοκίνητες γεννήτριες. Οι σταθμοί αυτοί ήταν Γαλλικοί και χρησιμοποιήθηκαν στα γυμνάσια που προηγήθηκαν των πολέμων του 1912-13.
δ. Στους Βαλκανικούς πολέμους, ο Λόχος Ασυρμάτων χρησιμοποίησε τους σταθμούς για την επικοινωνία των μεγάλων κλιμακίων με τον Αρχιστράτηγο. Για την κάλυψη των επικοινωνιακών απαιτήσεων του στρατού χρησιμοποιούνται ευρέως οι αγγελιαφόροι και ο ενσύρματος τηλέγραφος.
Κατά τον Α΄ Βαλκανικό πόλεμο 1912 – 1913 οργανώθηκαν αποσπάσματα τηλεγραφητών τα οποία προσέφεραν μεγάλες υπηρεσίες κατά τη διεξαγωγή του αγώνα.
Κατά το Β΄ Βαλκανικό πόλεμο, εναντίον της Βουλγαρίας, οργανώθηκαν εννέα (9) Διμοιρίες Τηλεγραφητών και ένας (1) Λόχος Ασυρμάτων. Οι Μονάδες αυτές εξυπηρέτησαν με επιτυχία τις ανάγκες επικοινωνιών των επιχειρήσεων.
Το Νοέμβριο του 1913, αναδιοργανώθηκε ο Στρατός και συγκροτήθηκαν υπό το Υπουργείο Στρατιωτικών δύο (2) Συντάγματα Τηλεγραφητών, ένα (1) στη Θεσσαλονίκη και ένα (1) στην Αθήνα. Από αυτά τα Συντάγματα προήλθαν τα τμήματα Διαβιβάσεων τα οποία πήραν μέρος στις εκστρατείες του 1917 – 1923, προσκεκολλημένα στις Μονάδες του Μηχανικού.
Το 1914 θεσπίστηκε με Νόμο το δικαίωμα της Κυβέρνησης να επιστρατεύει τους υπάλληλους των ΤΤΤ (Τηλεφωνία –Τηλεγραφία – Ταχυδρομεία, ο προκάτοχος του σημερινού ΟΤΕ και ΕΛΤΑ). Αυτοί, ως επιστρατευμένοι θα εξακολουθούσαν να εκτελούν την υπηρεσία που είχαν και στην πολιτική τους ζωή, αλλά θα υπάγονταν στους Στρατιωτικούς Νόμους και Κανονισμούς. Από το 1917 έως το 1923 μεταξύ των άλλων τροποποιήσεων, έγινε και αύξηση των οργάνων Συνδέσμου και Διαβιβάσεων. Το 1921 στάλθηκαν Αξιωματικοί στην Αγγλία για εκπαίδευση και παραλαβή σταθμών ασυρμάτου συντηρούμενων κυμάτων που λειτουργούσαν με λυχνίες. Οι σταθμοί το 1922 στάλθηκαν στη Στρατιά της Μικράς Ασίας, δεν χρησιμοποιήθηκαν όμως λόγω της καταρρεύσεως του μετώπου. Το 1923 συγκροτήθηκε στην Αθήνα η πρώτη Σχολή Ασυρματιστών και το 1925 έγινε η πρώτη σοβαρή παραγγελία 73 ασυρμάτων Τελεφούγκεν (TELEFUNKEN) Γερμανίας, ισχύος 8 έως 200 Watts.
Μικρασιατική Εκστρατεία: Οπτικός Τηλέγραφος (αριστερά) και (δεξιά) Ηλιογράφος, της ΧΙΙΙ Μεραρχίας.
Τον Ιούλιο του 1926 επικυρώθηκε ο πρώτος μεταπολεμικός οργανισμός του Στρατού με νομοθετικό διάταγμα. Σ’ αυτόν προβλεπόταν μια (1) Ίλη Τηλεγραφητών σε κάθε Μεραρχία Ιππικού. Για τις μη Μεραρχιακές Μονάδες προβλεπόταν ένα (1) Σύνταγμα Τηλεγραφητών. Οι ανεξάρτητες Ίλες Τηλεγραφητών υπήχθησαν υπό τα Συντάγματα Ιππικού των Μεραρχιών Ιππικού.
Με το νόμο 4321/1929 ψηφίστηκε νέος Οργανισμός του Στρατού. Εκτός των άλλων Μονάδων που προβλεπόταν με τον προηγούμενο Οργανισμό του 1926, οργανώθηκε ένα Σύνταγμα Τηλεγραφητών στο Μηχανικό. Κατόπιν στη συνέχεια, το έτος 1935, συγκροτήθηκε ένα επί πλέον Τάγμα Τηλεγραφητών στη Θεσσαλονίκη.
Το 1936 έγινε αναδιοργάνωση του Γενικού Επιτελείου Στρατού. Ο αριθμός των Επιτελικών Γραφείων του ΓΕΣ αυξήθηκε σε οκτώ (8), με νέα κατανομή αρμοδιοτήτων. Από αυτά το 2ο Επιτελικό Γραφείο/Τμήμα Δ, είχε το Κρυπτογραφικό – Τυπογραφικό, και το 3ο Επιτελικό Γραφείο/Τμήμα Δ, τις Διαβιβάσεις.
Με τη σύνθεση του Στρατού σε καιρό ειρήνης, τις παραμονές του Ελληνοϊταλικού Πολέμου, το Μηχανικό περιελάμβανε Σύνταγμα Τηλεγραφητών στην Αθήνα και Τάγμα Τηλεγραφητών στη Θεσσαλονίκη.
Ασυρματιστές το 1939: πομπός ΜΑΡΚΟΝΙ (κάτω) και δέκτης ΤΕΛΕΦΟΥΝΚΕΝ (επάνω). Πηγή : Ιωάννης Λέρης, “Ημερολόγιον Μετώπου”.
Από το Ταμείο Εθνικής Άμυνας διατέθηκε για το υλικό του Μηχανικού του Στρατού Εκστρατείας και για την κατασκευή Μόνιμου Στρατιωτικού Τηλεγραφικού και Τηλεφωνικού δικτύου, κατά την περίοδο του 1936 – 1940, ποσό 278.856.325 δρχ. όταν το σύνολο του ποσού που διατέθηκε για το Στρατό Ξηράς, στην περίοδο αυτή έφτασε τα 15.707.305.500 δρχ., διατέθηκε δηλαδή σχεδόν 1,8% του συνόλου.
Ο Οπτικός Τηλέγραφος ήταν τα “ΛΥΣΕ” των Διαβιβάσεων στο πόλεμο του 1940, εξασφαλίζοντας επικοινωνίες από ύψωμα σε ύψωμα.
Η 1η Ελληνική Ταξιαρχία που συγκροτήθηκε το 1942 στην Παλαιστίνη της Μέσης Ανατολής κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, περιελάμβανε μεταξύ των άλλων και Απόσπασμα Διαβιβάσεων Ταξιαρχίας. Απόσπασμα Διαβιβάσεων Ταξιαρχίας περιελάμβανε και η 3 Ελληνική Ορεινή Ταξιαρχία, η οποία συγκροτήθηκε μετά τη διάλυση της 1ης και 2ης Ελληνικών Ταξιαρχιών.
Από το Φεβρουάριο του 1946 το νεοσυγκροτηθέν Όπλο των Διαβιβάσεων αναλαμβάνει την εξασφάλιση των επικοινωνιών του Στρατού.
Ο Σ/Α Νο 18 ήταν ο πρώτος φορητός (πλάτης) και χρησιμοποιήθηκε από τον Στρατό μας τη περίοδο 1945-1960.
Από την απελευθέρωση και μετά οι επικοινωνίες αναπτύσσονται με τους ρυθμούς της τεχνολογικής εξέλιξης. Έτσι, τη δεκαετία του ‘50 οι επικοινωνίες στηρίζονται στους αγγελιαφόρους, σε ενσύρματες επικοινωνίες και σε σταθμούς ασυρμάτου ογκώδεις, οι περισσότεροι των οποίων λειτουργούσαν μόνο σε τηλεγραφία.
Από τη δεκαετία του 60, αρχίζει ευρεία χρήση της ασύρματης τηλεφωνίας και των φερεσυχνικών ασυρμάτων και ενσύρματων επικοινωνιών.
Τη δεκαετία του 70, η αλματώδης εξέλιξη της τεχνολογίας οδήγησε και τις επικοινωνίες του στρατού σε ανάπτυξη, ενώ η ταυτόχρονη χρήση ψηφιακών και δορυφορικών συστημάτων οδήγησε στη σύζευξη του στοιχείου του ελιγμού με τα πυρά και τη υποστήριξη αυτών σε θέματα της Διοικητικής Μερίμνης.
Τέτοια είναι η επίδραση των επικοινωνιών στη διεξαγωγή του αγώνα, ώστε είναι γενική πλέον η αντίληψη, ότι από την καλή ή κακή οργάνωση των επικοινωνιών, επηρεάζεται καθοριστικά η εξέλιξη της μάχης. Γι’ αυτό το λόγο, από την πρώτη στιγμή συγκρότησης του Ελληνικού Στρατού, παρατηρείται και παράλληλη συγκρότηση τμημάτων επικοινωνιών.
Συγκρότηση του Όπλου των Διαβιβάσεων.
Μέχρι το 1940 στον Ελληνικό Στρατό, η ευθύνη της οργάνωσης των επικοινωνιών ανήκε στο Μηχανικό. Μεταπολεμικά όμως, κατά την ανασυγκρότηση των Ενόπλων Δυνάμεων, οι αυξημένες επικοινωνιακές ανάγκες επέβαλαν τη δημιουργία ιδιαίτερου Όπλου, του Όπλου των Διαβιβάσεων.
Το Όπλο των Διαβιβάσεων συγκροτήθηκε με τον αναγκαστικό Νόμο 919 στις 8 Φεβρουαρίου του 1946, (Παράρτημα Α). Το προσωπικό του Όπλου των Διαβιβάσεων αποτελείτο από Αξιωματικούς όλων των βαθμών, από Ανθυπολοχαγό μέχρι Υποστράτηγο, από Αξιωματικούς Φροντιστές Μονάδων Διαβιβάσεων , Ανθυπασπιστές και από μόνιμους, εθελοντές και στρατεύσιμους οπλίτες.
Η αρχική συγκρότηση του Όπλου έγινε κατά τα καθοριζόμενα από τον αναγκαστικό Νόμο και αφορούσε στη συγκρότησή του, με υποχρεωτική δηλαδή μετάταξη των ανωτέρων Αξιωματικών του Μηχανικού οι οποίοι είχαν προϋπηρετήσει σε Μονάδες Διαβιβάσεων και Τηλεγραφητών, με προαιρετική των υπολοίπων Αξιωματικών του Μηχανικού και με την εφ’ άπαξ μετάταξη αριθμού κατωτέρων Αξιωματικών από τα άλλα Όπλα. Ο ίδιος νόμος καθόριζε και τα σχετικά με τη μετάταξη μονίμων και εθελοντών οπλιτών, όπως επίσης και τεχνιτών.
Το 1904 με τη νέα σύνθεση του Στρατού, προβλέφθηκε ανά ένας Λόχος Τηλεγραφητών σε κάθε ένα από τα τρία Τάγματα του Μηχανικού, τα οποία είχαν υπαχθεί στις 1η, 2η και 3η Μεραρχίες Πεζικού, με έδρες, αντίστοιχα, την Αθήνα, τη Λάρισα και το Μεσολόγγι. Στη σύνθεση του Μηχανικού είχε προβλεφθεί και η δημιουργία Τηλεγραφικής Υπηρεσίας, σε καιρό επιστρατεύσεως.
ΣΧΟΛΗ ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΩΝ
Η Σχολή λειτουργεί στο Στρατόπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ Α΄» το οποίο βρίσκεται στο Δήμο Χαϊδαρίου. Τα κτίρια του Στρατοπέδου κατασκευάστηκαν προπολεμικά, μεταξύ των ετών 1938 – 1940 και κάποια από αυτά χρησιμοποιήθηκαν από τους Γερμανούς ως φυλακές κατά τη διάρκεια της κατοχής. Ένα εξ’ αυτών το «ΜΠΛΟΚ 15», ήταν ο προθάλαμος θανάτου για πολλούς Έλληνες αγωνιστές,το οποίο το 1987 χαρακτηρίστηκε ως διατηρητέο μνημείο από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Από το 1945 έως τον Απρίλιο του 1946, η Σχολή ΔΒ λειτούργησε ως υποτυπώδες κέντρο εκπαίδευσης στελεχών στο Γουδή. Μεταστάθμευσε στη παρούσα θέση τον Μάιο του 1946 αφού αναδιοργανώθηκε σε Κέντρο Εκπαίδευσης Διαβιβάσεων (ΚΕΔΒ), ενσωματώνοντας το Τάγμα Υποδοχής Διαβιβάσεων, που λειτουργούσε μέχρι τότε στο Μενίδι. Οι εγκαταστάσεις του στρατοπέδου παρελήφθησαν από την ΙΙΙ Ορεινή Ταξιαρχία (Ρίμινι) που είχε μέχρι τότε την έδρα της στον υπόψη χώρο.
Έκτοτε και μέχρι το 2005 η Σχολή λειτούργησε ως οργανικό τμήμα του ΚΕΔΒ με την ονομασία Σχολή Αξιωματικών Κέντρου Εκπαιδεύσεως Διαβιβάσεων (ΣΑΚΕΔΒ). Την 30 Ιουνίου 2005 ιδρύεται ως ανεξάρτητη σχολή, με την ονομασία Σχολή Διαβιβάσεων (ΣΔΒ) παραλαμβάνοντας τις υφιστάμενες εγκαταστάσεις του ΚΕΔΒ.
ΚΕΝΤΡΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΔΙΑΒΙΒΑΣΕΩΝ (ΚΕΔΒ)
Από τον Φεβρουάριο του 1945 μέχρι και τον Απρίλιο του 1946 υπήρχαν δύο υποτυπώδη Κέντρα Εκπαίδευσης Διαβιβάσεων, η Σχολή Διαβιβάσεων στο Γουδή και το Τάγμα Υποδοχής Διαβιβάσεων στο Μενίδι.
Το «Κέντρο Εκπαιδεύσεως Διαβιβάσεων» (ΚΕΔ) ιδρύθηκε την 8 Φεβρουαρίου 1946 και εγκαταστάθηκε οριστικά στο Στρατόπεδο «ΚΑΡΑΪΣΚΑΚΗ», στο Χαϊδάρι την 1η Μαΐου του ίδιου έτους, όταν ο χώρος παραδόθηκε από την ΙΙΙη Ορεινή Ταξιαρχία (Ρίμινι) που είχε εκεί την έδρα της.
Τα κτίρια του στρατοπέδου έχουν κτισθεί την περίοδο 1938-1940. Κάποια από αυτά ήταν ημιτελή, κάποια άλλα χρησιμοποιήθηκαν σαν φυλακές από τους Γερμανούς κατά τη διάρκεια της Κατοχής και υπέστησαν αρκετές ζημιές από αυτούς εξ αιτίας διαφόρων τροποποιήσεων.
Τη 15 Σεπτεμβρίου 1965 το ΚΕΔ μετονομάστηκε σε Συγκρότημα Διαβιβάσεων (ΣΥΔ) και την 14 Οκτωβρίου 1971 έλαβε την ονομασία ΚΕΔΒ, την οποία διατήρησε μέχρι 2004. Τρία Τάγματα παρείχαν όλα τα στάδια εκπαίδευσης οπλιτών, απο την κατάταξη, στα μαθήματα για όλες τις ειδικότητες, ΛΥΒ, μέχρι μηχανοδήγηση. Στις αίθουσες εκπαίδευσης του εγκαταστάθηκαν κάθε είδους συσκευές τηλ/νιας για ρεαλιστική επ’ έργω εκπαίδευση των νέων Διαβιβαστών.
Στο ΚΕΔΒ λειτούργησε πλήρως εξοπλισμένο τυπογραφείο από το 1949, με εξαιρετικές δυνατότητες. Παρήγαγε πολλά έντυπα και τεχνικά εγχειρίδια, κυρίως τεχνικής φύσεως, τα «Φυλλάδια ΚΕΔΒ» που συμπλήρωναν τις εκδόσεις του ΓΕΣ. Ο όγκος των παραγόμενων φυλλαδίων ήταν αρκετός για να διανέμονται στους εκπαιδευόμενους Αξκούς, Υπξκούς και ΔΕΑ.
Το 2004 το ΚΕΔΒ, ως Κέντρο κατάταξης Νεοσυλλέκτων (ΚΕΝ) και εκπαίδευσης τους στις ειδικότητες ΔΒ (ΕΚΕ), μεταστάθμευσε στην Καλαμάτα, ενώ η εκπαίδευση των στελεχών παρέμεινε στη Σχολή Διαβιβάσεων στο Χαϊδάρι.
Τον Αύγουστο του 2011 το Κέντρο Εκπαιδεύσεως Νεοσυλλέκτων ΔΒ μεταστάθμευσε από Καλαμάτα στον Αυλώνα, στους χώρους του ΚΕΤΘ.
Το Σεπτέμβριο του 2019 αποφασίστηκε η διάλυση του ΚΕΔΒ, η οποία ολοκληρώθηκε την 19 Μαΐου 2020.
Το ΚΕΔΒ υπήρξε για τα στελέχη η καρδιά του Όπλου. Εκεί κατατάχθηκαν, εκπαιδεύθηκαν και αποφοίτησαν χιλιάδες νέοι Διαβιβαστές, αξιωματικοί και οπλίτες, μόμιμοι και έφεδροι.
ΠΗΓΕΣ:
Γενικό Επιτελείο Στρατού – army.gr
Σύνδεσμος Αποστράτων Αξιωματικών Διαβιβάσεων – saadb.gr