Με την υπογραφή Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου, η κυβέρνηση χορήγησε στα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (ΕΑΣ) προσωρινή φορολογική και ασφαλιστική ενημερότητα κατά παρέκκλιση των ισχυουσών διατάξεων με αποκλειστικό σκοπό την είσπραξη €1,8 εκατ. για ήδη εκτελεσθείσες παραγγελίες του Ελληνικού Στρατού, προκειμένου να καταβληθούν τα οφειλόμενα προς τους 818 εργαζομένους της επιχείρησης. Το ποσό, προφανώς, δεν μεταβάλλει τη δυσμενή οικονομική θέση της εταιρείας ούτε βεβαίως ακυρώνει την ανάγκη αναδιάρθρωσή της.
Οι εξελίξεις στο θέμα αυτό αναφέρουν ως επικρατέστερο σενάριο τη διάσπαση της εταιρείας, τη διατήρηση μόνο του στρατιωτικού σκέλους για τις ανάγκες των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και τις εξαγωγικές δραστηριότητες, και την εν λειτουργία εκκαθάριση του υπόλοιπου τμήματος της εταιρείας. Όσα κεφάλαια προέλθουν από την πώλησή του θα καλύψουν μέρος των κρατικών ενισχύσεων που βαρύνουν τη μητρική. Με βάση αυτό το σχέδιο αναδιάρθρωσης, οι διάσπαρτες εργοστασιακές μονάδες των ΕΑΣ θα συγκεντρωθούν στα Συγκροτήματα Αιγίου και Λαυρίου (για μηχανολογικές και χημικές εφαρμογές, αντίστοιχα) ενώ το προσωπικό περιορίζεται σε 341 εργαζόμενους.
Το αναθεωρημένο σχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει χαμηλότερες αποζημιώσεις για τους 477 εργαζόμενους που θα αποχωρήσουν με εθελουσία (€10 εκατ. έναντι €14 εκατ. της αρχικής πρότασης) καθώς και:
-κάλυψη εξοπλιστικών αναγκών των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων ύψους €88,7 εκατ. σε βάθος πενταετίας ή €17,75 εκατ. κατ΄ έτος
-εξαγωγικές δυνατότητες €24 εκατ. κατ΄ έτος nέσοδα από πώληση ακινήτων €6 εκατ. τον πρώτο χρόνο και €14 εκατ. κατ’ έτος.
Τι θα συμβεί όμως στην περίπτωση που δεν εξασφαλιστούν έσοδα από τις εξαγωγικές δραστηριότητες ή την πώληση ακινήτων των ΕΑΣ; Σε αυτή τη περίπτωση, οι μόνες εναλλακτικές είναι α) η πτώχευση της εταιρείας ή β) η αύξηση των παραγγελιών από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Το πρόβλημα με τη δεύτερη εναλλακτική δεν είναι άλλο από τον – προ Ιμίων εποχής – προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ, ο οποίος από €6,5 δισ. το 2009 μειώθηκε κατά 57% το 2013 σε €3,2 δισ., με τις πιστώσεις να καλύπτουν στην πλειοψηφία τους ανελαστικές δαπάνες όπως η μισθοδοσία του προσωπικού και τα λειτουργικά έξοδα.
Πέραν αυτών (και παρά τις περικοπές στους μισθούς των Αξιωματικών-Υπαξιωματικών-Επαγγελματιών Οπλιτών, το περιορισμό των εκπαιδευτικών δραστηριότητων των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και την αδυναμία υλοποίησης οποιουδήποτε εξοπλιστικού προγράμματος εδώ και μία οκταετία) ανακοινώθηκε η περικοπή €100 εκατ. από τον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ για το 2014, τα οποία θα προέλθουν από το ποσό των €700 εκατ. που προορίζονται για προμήθειες αμυντικού υλικού και στη συντριπτική του πλειοψηφία αφορά την αποπληρωμή παλαιοτέρων εξοπλιστικών προγραμμάτων.
Τα παραπάνω θα πρέπει να απασχολήσουν σοβαρά την Ελληνική κοινή γνώμη και κυρίως εκείνους που εκδηλώνουν όψιμο ενδιαφέρον για την κατάσταση της Ελληνικής Αμυντικής Βιομηχανίας, μεταξύ των οποίων και τα κόμματα του λαϊκισμού που στήριξαν τα ανεύθυνα προεκλογικά τους προγράμματα στη βάση της μείωσης των αμυντικών δαπανών.
Τα εξοπλιστικά προγράμματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων που μπορούν να υλοποιήσουν τα ΕΑΣ είναι:
1. Αντιβαλλιστικά κράνη προς κάλυψη αναγκών ΓΕΣ-ΓΕΝ-ΓΕΑ. Το πρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 72.140 στρατιωτικών συνθετικών κρανών εντός πενταετίας, καθαρής αξίας €9,7 εκατ.
2. Πυρομαχικά 40mmx53 HVHEDP-T και TP-T προς κάλυψη αναγκών ΓΕΣ. To πρόγραμμα αφορά στην προμήθεια 230.000 πυρομαχικών μάχης και 35.000 ασκήσεων, με συνολικό προϋπολογισμό δαπάνης €18.3 εκατ.
3. Πυρομαχικά 120mm APFSDS-T, ΗΕΑΤ και ΤPFSDS-T προς κάλυψη αναγκών ΓΕΣ.
4. Πυρομαχικά όλων των διαμετρημάτων και τύπων προς κάλυψη των αναγκών ΓΕΣ-ΓΕΝ-ΓΕΑ και συμπλήρωση αποθεμάτων, συγκεκριμένα για πιστόλια των 9mm, τυφέκια, πολυβόλα, οπλοπολυβόλα των 5,56mm και 7,62mm, πολυβόλα 0,50″, πυροβόλα 20mm και 30mm, όλμους των 60mm, 81mm, 107mm και 120mm, οβιδοβόλα 105mm και 155mm, παρελκόμενα φορητού οπλισμού (γεμιστήρες, δίποδα, τρίποδα, ξιφολόγχες), καπνογόνα 66mm και εκπαιδευτικές βόμβες αεροπορίας BDU-33 B/B.
5. Eπέκταση παραγγελιών οπλισμού που έχουν υλοποιήσει τα ΕΑΣ ανάλογα με τις ανάγκες, όπως ελαφρών πολυβόλων Minimi των 5,56mm, βομβιδοβόλων GMG των 40mm, όλμου M6C-210 Commando των 60mm, όλμου E44-E των 81mm ή όλμου E56 των 120mm.
6. Eπέκταση παραγγελιών οπλικών συστημάτων στα οποία συμμετείχαν τα ΕΑΣ στο πλαίσιο διεθνούς συνεργασίας και ανέλαβαν υποκατασκευαστικό έργο, πάντοτε ανάλογα με τις ανάγκες, όπως βλημάτων αέρος-αέρος IRIS-T, αντιαεροπορικών συστημάτων ASRAD και αντιαρματικών συστημάτων KORNET.
7. Aναβάθμιση τυφεκίων σειράς G3 σε G3 ENHANCED στο πλαίσιο ή ανεξάρτητα του προγράμματος Μελλοντικός Έλληνας Μαχητής (Hellenic Future Soldier System: HFFS) M. ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ.
8. Συντήρηση και επαναπιστοποίηση βλημάτων ΜΙΜ-104 του αντιαεροπορικού συστήματος Patriot προς κάλυψη αναγκών ΓΕΑ.
Αντίστοιχο είναι και το σενάριο για την ΕΛΒΟ, το οποίο προβλέπει διάσπαση της επιχείρησης, διατήρηση μόνο του στρατιωτικού σκέλους και εκκαθάριση εν λειτουργία του υπολοίπου τμήματος της εταιρείας. Σημειώνεται ότι η ΕΛΒΟ προσβλέπει σε παραγγελίες ειδικοποιημένων εκδόσεων Hummer από το Ιράκ ύψους €274 εκατ., μετά από συμφωνία για τη παραχώρηση 200 αρμάτων μάχης Μ-60 και 50 ΤΟΜΑ τεθωρακισμένων ΒΜΡ-1 από τα αποθέματα του ΕΣ.
Τρέχοντα και δυνητικά προγράμματα που είναι σε θέση να αναλάβει η ΕΛΒΟ:
1. Ανακατασκευή 77 ρυμουλκών αρματοφορέων Oshkosh M911 (σε εξέλιξη).
2. Ανακατασκευή τεθωρακισμένων που παραχωρούνται από ΗΠΑ ή λοιπών τροχοφόρων οχημάτων του ΕΣ.
3. Kατασκευή φορτηγών γενικής χρήσης προς κάλυψη αναγκών ΓΕΣ. Είναι γνωστό ότι τα φορτηγά τύπου STEYR του ΕΣ αρχίζουν να δείχνουν την ηλικία τους με την ανακατασκευή τους να κρίνεται(;) ασύμφορη. Η ΕΛΒΟ υλοποιεί σύμβαση ύψους €38 εκατ. με το κυπριακό Υπουργείο Άμυνας για την παράδοση 309 φορτηγών γενικής χρήσης για τις ανάγκες της Εθνικής Φρουράς.
Οι παραπάνω ενδεικτικές παραγωγικές δυνατότητες και δραστηριότητες των ΕΑΣ και της ΕΛΒΟ εξασφαλίζουν βραχυπρόθεσμα τη βιωσιμότητά τους. Η επιβίωσή τους σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα και σε ένα έντονα ανταγωνιστικό διεθνές περιβάλλον προϋποθέτει:
-Την εκπόνηση Εθνικής Αμυντικής Βιομηχανικής Στρατηγικής
-Την επένδυση στην Έρευνα & Ανάπτυξη (R&D)
-Τον εξαγωγικό τους προσανατολισμό.