Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Οι δύσκολες ώρες που ακολουθούν μια αεροπορική τραγωδία, δοκιμάζουν τους πάντες… Ο θρήνος των οικογενειών, των συγγενών και των φίλων για τα προσφιλή τους πρόσωπα, η στεναχώρια του κόσμου στο άκουσμα της είδησης, οι εμπειρογνώμονες που καλούνται να ανακαλύψουν αιτίες ανάμεσα σε καμένες και αιματοβαμμένες λαμαρίνες…
Η χθεσινή τραγωδία που έπληξε την Ελλάδα (ή τουλάχιστον αυτούς που συγκινούνται ακόμα με την λέξη) βύθισε στο πένθος τις Ένοπλες Δυνάμεις για τον χαμό των τριών αξιωματικών που αποτελούσαν το πλήρωμα του ελικοπτέρου Agusta Bell 212ASW (ΠΝ28), σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της άσκησης ΑΣΤΡΑΠΗ 2/16 που βρισκόταν σε εξέλιξη από το Πολεμικό Ναυτικό. Το ελικόπτερο συνετρίβη στη νησίδα Κίναρο που βρίσκεται στον θαλάσσιο χώρο μεταξύ Κυκλάδων και Δωδεκανήσων, δυτικά της Καλύμνου και της Λέρου και ανατολικά της Αμοργού.
Στις 2:45 τα ξημερώματα της Πέμπτης χάθηκε το ίχνος του ελικοπτέρου, η επαφή του με τα ραντάρ και οι επικοινωνίες του πλοίου. Σχεδόν δύο ώρες αργότερα, στις 4:40 τα ξημερώματα εντοπίσθηκε θερμικό ίχνος του, από τις κάμερες των ελικοπτέρων S70B του Πολεμικού Ναυτικού και του Super Puma της Πολεμικής Αεροπορίας, βορειοδυτικά της Κινάρου. Στις 7:01 το πρωί εντοπίσθηκαν συντρίμμια του ελικοπτέρου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ελικόπτερο απονηώθηκε από την Φρεγάτα F-466 “Νικηφόρος Φωκάς” και είχε ως αποστολή την κατάδειξη στόχου και αναγνώρισης βραχονησίδας, με σκοπό την ανακατάληψή της από ομάδα της Μονάδας Υποβρυχίων Καταστροφών (ΜΥΚ)… Σας θυμίζει κάτι; Είναι το … βράδυ των Ιμίων!
Πριν από 20 χρόνια, ένα ελικόπτερο του ίδιου τύπου που είχε απονηωθεί από την Φρεγάτα “Ναυαρίνον” για να βρει τους Τούρκους καταδρομείς που είχαν καταλάβει την δυτική Ίμια. Το αποτέλεσμα γνωστό…
Έκτοτε, οι πτήσεις αυτού του τύπου και οι ρεαλιστικές ασκήσεις με βάση τα διδάγματα του 1996 έγιναν ακόμα πιο συχνές, με τα πληρώματα να επιχειρούν ημέρα και νύχτα, κάτω από δύσκολες και πολλές φορές οριακές συνθήκες. Το ρητό “εκπαιδεύσου όπως θα πολεμήσεις” είναι μονόδρομος για τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις άλλωστε…
Το ελικόπτερο
Τα ελικόπτερα Agusta Bell 212 που υπηρετούν στα πλοία του ΠΝ, είναι (μαζί με τα σύγχρονα και πιο ικανά ελικόπτερα S70B6 Aegean Hawk) το “μακρύ” χέρι του Στόλου στις ανθυποβρυχιακές (και όχι μόνο) αποστολές πάνω από το Αιγαίο, για προσβολή μονάδων επιφανείας και για επιτήρηση.
Αποκτήθηκαν στο 1979 και έκτοτε προσφέρουν τις υπηρεσίες τους από πλοία και βάσεις ξηράς, έχοντας στα 37 αυτά χρόνια υποστεί αρκετές βελτιώσεις που τους δίνουν τη δυνατότητα να επιχειρούν στο σύγχρονο περιβάλλον. Πάνω απ’ όλα είναι ένα ελικόπτερο το οποίο το γνωρίζουν καλά και αυτοί που το πετούν, αλλά και αυτοί που το συντηρούν.
Στο defenceline.gr δεν θα διαβάσετε για … “σάπια” ελικόπτερα και για “ιπτάμενες νεκροφόρες”. Ότι πετάει σήμερα στις Ένοπλες Δυνάμεις είναι αξιόπλοο, αξιόμαχο και ικανό να εκτελέσει την αποστολή του. Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν από τους χαμηλότερους -παγκοσμίως- δείκτες ατυχημάτων/δυστυχημάτων και συμβάντων.
Διαθέτουν άρτια εκπαιδευμένο προσωπικό όλων των ειδικοτήτων όπου κανείς δεν θα υπέγραφε (και κανείς ιπτάμενος αντίστοιχα) δεν θα παραλάμβανε οποιοδήποτε αεροπορικό μέσο δεν είναι ικανό να πετάξει. Αυτό δεν το αποφασίζουμε εμείς από τον καναπέ και το πληκτρολόγιό μας, αλλά άνθρωποι με τις κατάλληλες γνώσεις.
Προφανώς και προβλήματα υπάρχουν (κυρίως στα χρόνια της κρίσης) οι αστάθμητοι παράγοντες (βλάβες και άλλες αιτίες) πάντα θα είναι μέσα στο “παιχνίδι”, ωστόσο η ανεύθυνη και άκρως αυθαίρετη επιχειρηματολογία περί ακατάλληλων ελικοπτέρων κλπ δεν θα πρέπει να υιοθετείται, χωρίς στοιχεία και -κυρίως- πριν αποφανθούν οι ειδικοί.
Αντί επιλόγου…
– Αναστάσιος Τουλίτσης (Υποπλοίαρχος – Κυβερνήτης), έγγαμος πατέρας ενός παιδιού.
– Κωνσταντίνος Πανανάς (Υποπλοίαρχος – Συγκυβερνήτης), έγγαμος πατέρας ενός παιδιού και η σύζυγος έγκυος στο 2ο…
– Ελευθέριος Ευαγγέλου (Ανθυπασπιστής – Ναυτίλος), έγγαμος πατέρας ενός παιδιού.
Κρατήστε κάπου αυτά τα ονόματα… Έπεσαν υπέρ Πατρίδος…
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter