Το υπουργείο Άμυνας της Κύπρου ακύρωσε τη σύμβαση προϋπολογισμού €38 εκατ. για την προμήθεια 309 φορτηγών γενικής χρήσης από την Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων (ΕΛΒΟ) λόγω αδυναμίας ολοκλήρωσης των παραδόσεων. Όπως αναφέρει το Strategy Reports, η κατάπτωση της εγγυητικής επιστολής €7 εκατ. και η επιβολή ρητρών καθυστέρησης για την εκπρόθεσμη παράδοση 37 οχημάτων στην Εθνική Φρουρά στερούν πολύτιμα κεφάλαια από την ΕΛΒΟ, το έργο της οποίας περιορίζεται σε δύο προγράμματα των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων: α) το πρόγραμμα ανακατασκευής 77 ρυμουλκών αρματοφορέων Oshkosh M911 (ύψους €7,2 εκατ.) και β) το πρόγραμμα προμήθειας ανταλλακτικών οχημάτων MS 240GD (ύψους €5,5 εκατ.).
Μετά από αυτή την εξέλιξη, η ΕΛΒΟ προσέφυγε στα ελλαδικά δικαστήρια, αιτούμενη την ανάκληση της απόφασης του Υπουργείου Άμυνας για διακοπή της σύμβασης και την αναστολή εκτέλεσης της απαίτησης για κατάπτωση των εγγυητικών. Στις 4/11/2013 εξετάστηκε ενώπιον του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών η αγωγή της ΕΛΒΟ και αναμένεται η έκδοση της απόφασης.
Σε γραπτή ενημέρωση της κυπριακής Βουλής από το υπουργείο Άμυνας αναφορικά με την διακοπή της σύμβασης με την ΕΛΒΟ επισημαίνεται ότι:
Το υπουργείο Άμυνας αποτάθηκε συνολικά σε 16 κατασκευάστριες εταιρείες, εκ των οποίων οι 5 υπέβαλαν προσφορές. Αφού ακολουθήθηκαν οι προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες υπεγράφη η σύμβαση με την ΕΛΒΟ το Νοέμβριο του 2009.
Η σύμβαση προέβλεπε την τμηματική παράδοση 309 οχημάτων τριών διαφορετικών τύπων μέχρι τον Οκτώβριο του 2011.
Μέχρι τον Ιούλιο του 2013 είχαν παραδοθεί 180 οχήματα, εκ των οποίων τα 143 εντός του προβλεπόμενου χρονοδιαγράμματος και τα 37 εκπρόθεσμα.
Η ΕΛΒΟ ενημέρωσε το υπουργείο Άμυνας 3 για προβλήματα που αντιμετώπιζε στη συνεργασία της με τον κατασκευαστή από τον οποίο προμηθευόταν το πλαίσιο των οχημάτων, ζητώντας την εξεύρεση εναλλακτικών λύσεων για την ολοκλήρωση των παραδόσεων, με τη διερεύνηση εκ μέρους του υπουργείου, της δυνατότητας αντικατάστασης των πλαισίων της πιο πάνω κατασκευάστριας εταιρείας, με αντίστοιχα από άλλον κατασκευαστή. Επίσης, δήλωσε ότι προτίθετο να παραδώσει άλλα 11 οχήματα περί τα τέλη Ιουλίου ενώ για τα υπόλοιπα 118 οχήματα δεν είχε δώσει οποιαδήποτε πληροφόρηση σχετικά με την παράδοση τους.
Το υπουργείο Άμυνας απέρριψε την πρόταση της ΕΛΒΟ και λόγω της εκπρόθεσμης παράδοσης 37 οχημάτων επιβλήθηκαν ρήτρες καθυστέρησης ύψους €202.911 βάση των σχετικών όρων της σύμβασης. Παράλληλα, ενημέρωσε την ΕΛΒΟ ότι η παράλειψή της να παραδώσει τα εν λόγω οχήματα εντός του προβλεπόμενου από τη σύμβαση χρονοδιαγράμματος αποτελούσε σαφή παραβίασή της.
Η ΕΛΒΟ, παρά τις επανειλημμένες υπενθυμίσεις, δεν ανταποκρίθηκε για την καταβολή του ποσού, παραβιάζοντας έτσι τη σχετική πρόνοια της σύμβασης, σύμφωνα με την οποία θα έπρεπε να το καταβάλει εντός 30 ημερών από την ημερομηνία που είχε υπολογιστεί και ζητηθεί από το υπουργείο Άμυνας. Μετά από σχετική γνωμάτευση της Νομικής Υπηρεσίας, το υπουργείο Άμυνας προχώρησε σε τερματισμό της σύμβασης.
Σημειώνεται ότι το έλλειμμα ρευστότητας και τραπεζικής χρηματοδότησης της εταιρείας καθιστούσε αδύνατη την παραγγελία πρώτων υλών από το εξωτερικό καθώς η γερμανική MAN που έστελνε τα πλαίσια των οχημάτων στην ΕΛΒΟ δεν αναγνώριζε τις εγγυητικές των ελληνικών τραπεζών και ζητούσε νέες εγγυήσεις από ξένες τράπεζες. Η ΕΛΒΟ παρά τις αντιξοότητες κατάφερε να παραδώσει στην Εθνική Φρουρά τα 128 οχήματα του πρώτου τύπου (σ.σ. φορτηγά γενικής χρήσης 5 τόνων MAN TGM 18.290), 52 του δεύτερου τύπου ενώ τα υπόλοιπα του δεύτερου και τρίτου τύπου παραμένουν στη γραμμή παραγωγής…
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter