Εν έτη 2024 η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία χαίρει εκτίμησης και σεβασμού παγκοσμίως. Ο επαγγελματισμός του Ιπτάμενου και Τεχνικού προσωπικού της αποδεικνύεται καθημερινά, εντός και εκτός συνόρων, όντας μια από τις πλέον σύγχρονες Αεροπορικές Δυνάμεις στον Ευρωπαϊκό χώρο και όχι μόνο.
Η αξία της εκπαίδευσης του Προσωπικού της λαμβάνει ακόμη μεγαλύτερη σημασία, όταν αναγνωρίζεται από ανθρώπους που δεν μένουν καν στην Ελλάδα! Μια τέτοια περίπτωση είναι ο Jody Levesque, ηλικίας 49 ετών, γεννημένος στον Καναδά, με μια κόρη 9 ετών. Ο Jody επιθυμούσε διακαώς να μπει στο Στρατιωτικό Κολλέγιο, ώστε να καταφέρει να κάνει το παιδικό του όνειρο πραγματικότητα: Να γίνει Αεροπόρος! Δυστυχώς, όπως μας αναφέρει χαριτολογώντας ο ίδιος, οι …χαμηλοί βαθμοί δεν του…επέτρεψαν την εισαγωγή του στο Κολλέγιο.
Εργάστηκε για 10 έτη στην οικογενειακή επιχείρηση και έπειτα κατατάχθηκε στις Καναδικές Ένοπλες Δυνάμεις το 2001, λίγο διάστημα μετά το τρομοκρατικό χτύπημα της 11ης Σεπτεμβρίου στην Νέα Υόρκη. Στην διάρκεια της θητείας του στον Καναδικό Στρατό ήταν μέλος των Καναδικών Ειδικών Επιχειρήσεων στο Αφγανιστάν, ως συνοδός ασφαλείας σε υψηλόβαθμα στρατιωτικά και κυβερνητικά στελέχη τα έτη 2006 έως 2007.
Αποστρατεύθηκε το 2007 και εντάχθηκε στην Αστυνομική Διεύθυνση της πόλης Σασκατούν, στην οποία υπηρετεί έως και σήμερα ως Αστυνομικός.
Ενασχόληση με την εικονική πτήση…
Σε ερώτηση του defenceline.gr σχετικά με το πως ξεκίνησε να… πετάει εικονικά μας αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η πρώτη του πτήση έγινε το 1987 με τον εξομοιωτή Spectrum HoloByte Falcon». Από εκείνη την στιγμή και έπειτα δεν σταμάτησε να πετάει! Η ικανοποίηση του να πετάει έστω και εικονικά με ένα πολεμικό αεροσκάφος, και ειδικότερα το F-16 Fighting Falcon ή αλλιώς Viper (όπως συνηθίζεται να αποκαλείται το εν λόγω αεροσκάφος), ήταν μεγάλη! Άλλωστε με αυτόν τον τρόπο μπορούσε να πραγματοποιήσει το παιδικό του όνειρο…! Με το πέρασμα των χρόνων συνέχισε να πετάει εικονικά με εξομοιωτές υπολογιστών καθημερινά και πάντοτε τον εξίταρε ο μηχανισμός εξομοίωσης του F-16…!
To 1997, και ενώ περίμενε με ανυπομονησία την έλευση του εξομοιωτή FALCON 4.0 (ο πρώτος εξομοιωτής ΚΑΘΑΡΑ για το αεροσκάφος F-16) δημιούργησε μια διαδικτυακή «Μοίρα» με το όνομα 469th Madhatters, και προσκαλέστηκαν να ενταχθούν στην ομάδα της Microprose (η τότε εταιρία που δημιούργησε το FALCON 4.0). Αυτό αποτέλεσε σημαντικό στοιχείο για εκείνον, μιας και το FALCON ήταν το χόμπι του, στο οποίο αφιέρωνε πολλές ώρες, και το να προστεθεί το όνομά του στο τμήμα ανάπτυξης του εξομοιωτή ήταν κάτι υπέροχο! Από τότε και μετά, συνέχισε να πετά με το FALCON και όλες τις εκδόσεις που ακολούθησαν, όντας εμπλεκόμενος στην ανάπτυξη κυρίως της έκδοσης BMS (Benchmarks Sims). Αυτή την στιγμή, έχει 3.129 ώρες εικονικής πτήσης πετώντας με το FALCON από το 1987!
Κατά την διάρκεια όλων αυτών των ωρών πτήσεως, πάντα σκοπός του ήταν να βελτιώσει την αίσθηση της πτήσης, με την χρησιμοποίηση περιφερειακών εξαρτημάτων όπως σύστημα HOTAS (με λειτουργίες που προσομοίωναν σε μεγάλο βαθμό το πραγματικό!). Όσο η τεχνολογία εξελισσόταν, προχώρησε σε διαφορετικά συστήματα εξομοίωσης (με οθόνες, διακόπτες, πάνελ κλπ.) ώσπου κατέληξε σε διαμόρφωση 1/1 πιλοτηρίου, με 100% λειτουργικούς διακόπτες και οθόνες.
Με την σημερινή τεχνολογία και την γνώση που έχει αποκτήσει η κοινότητα εικονικών χειριστών πάνω στο F-16, είναι δυνατή πλέον η δημιουργία – κατασκευή πιστών αντίγραφων πιλοτηρίου F-16. Επιπλέον, με την χρήση ανεπτυγμένων προβολικών συστημάτων (270ο) καθώς και συστημάτων προβολής εικονικής πραγματικότητας (Virtual Reality) και ακριβέστατων λογισμικών προσομοίωσης του αεροσκάφους, μπορεί κάποιος… σκληροπυρηνικός εικονικός χειριστής, να νιώσει σε μεγάλο βαθμό την αίσθηση μιας αληθινής πτήσης!
Η απόφαση αναπαράστασης ενός…Ελληνικού F-16!
Το μεγαλύτερο ερώτημα όμως όλων μας ήταν το εξής: Ανάμεσα σε τόσες χώρες που χρησιμοποιούν F-16 ανά τον κόσμο, γιατί επέλεξε να αναπαραστήσει ένα ελληνικό αεροσκάφος και όχι πχ ένα αμερικανικό (μιας και ο Καναδάς δεν είναι χρήστης F-16). Η απάντηση είναι αποστομωτική: «ΑΙΕΝ ΥΨΙΚΡΑΤΕΙΝ», «Πάντοτε να κυριαρχείς στα ύψη»! Για τον ίδιο αποτέλεσε μια εύλογη ερώτηση, καθώς ποτέ δεν είχε κάποια σχέση με την Ελλάδα.
Πάντοτε τον γοήτευε η ελληνική κουλτούρα, αλλά θεωρεί ότι όλα ξεκίνησαν όταν, το 2006, παρακολούθησε ένα video στο Youtube, το οποίο αφορούσε σε ελληνικά αεροσκάφη F-16 Block 30 της 330 ή 346 Μοίρας! Ενθουσιάστηκε τόσο, υπό τους ήχους του soundtrack της ταινίας «Black Hawk Down» παράλληλα με τις εικόνες, που έκτοτε έγινε φανατικός υποστηρικτής των ελληνικών «γερακιών», παρακολουθώντας πιστά όποιο αντίστοιχο video έβρισκε στο διαδίκτυο!
Ο Εξομοιωτής του F-16 Block 50
Όπως συνεχίζει, το 2016 αποφάσισε να μην σκεφθεί τα έξοδα και να φτιάξει όσο το δυνατόν πιο πιστά μπορούσε, έναν εξομοιωτή F-16. Δυο χρόνια αργότερα, αγόρασε ένα εκπαιδευτικό πιλοτήριο εξοικείωσης τεχνικού προσωπικού (F-16 cockpit familiarization) το οποίο ήταν έκδοσης Α και όχι C όπως τα ελληνικά αεροσκάφη. Μετά από πολύ εργασία, κατάφερε να το μετατρέψει σε C και block 50.
Τα τελευταία 4 χρόνια, κατάφερε να αποκτήσει σχεδόν όλα τα πραγματικά τμήματα ενός πιλοτηρίου F-16 από όλο τον κόσμο, με αποτέλεσμα στην σημερινή του μορφή, ο εξομοιωτής να είναι 100% λειτουργικός. Ενδεικτικά αναφέρει ότι λειτουργεί μέχρι και το σύστημα παροχής οξυγόνου! Το όλο project χρησιμοποιεί πολλά διαφορετικά λειτουργικά συστήματα και εφαρμογές, ώστε να μπορέσει να «τρέξει» τα όργανα, τους διακόπτες και τις οθόνες, ενώ χρησιμοποιείται ένα προβολικό σύστημα τριών συστημάτων στις 270ο, που προβάλουν το περιβάλλον εκτός αεροσκάφους.
Σχεδόν με την ολοκλήρωση του εξομοιωτή, αποφάσισε να τιμήσει την Πολεμική Αεροπορία, αναπαριστώντας ένα ελληνικό αεροσκάφος. Κατά την διάρκεια της κατασκευής του σκεφτόταν να κατασκευάσει πιλοτήριο της έκδοσης 52+, αλλά σύντομα αποφάσισε πως ήθελε να αναπαραστήσει ένα block 50. Λόγω της ενασχόλησης του περισσότερο με αποστολές A-G (βομβαρδισμού) και χαμηλών πτήσεων, ένιωσε, όπως μας αναφέρει, πως του «ταίριαζε» περισσότερο η 347 Μοίρα «Περσέας» λόγω της φύσης της αποστολής της. Έτσι με την βοήθεια ενός φίλου, δημιούργησε την παραλλαγή και τα σήματα που φέρει ένα πραγματικό ελληνικό F-16 Block 50! Ως τελευταίες προσθήκες που θέλει για τον εξομοιωτή, είναι να ενεργοποιήσει το σύστημα παροχής αέρα για την φόρμα anti-g (!) καθώς και την τελειοποίηση κάποιων οργάνων, ώστε να φτάσουν σε πιστότητα τα αληθινά! Για την ιστορία αναφέρουμε ότι το όλο project έχει κοστίσει όλα αυτά τα χρόνια περίπου… 115.000 δολάρια (!) και έχει αποφασίσει πως μετά τον θάνατό του το πιλοτήριο θα δωρισθεί στο Αεροπορικό Μουσείο.
Το μέλλον…
Αν και όπως μας αναφέρει, τα μεγαλύτερα έξοδα έχουν ήδη γίνει, παρ’ όλα αυτά, κάνει συνεχώς μικροεπεμβάσεις ώστε να αναβαθμίσει την αληθοφάνεια. Πρόσφατα ξεκίνησε το δικό του κανάλι στο πασίγνωστο Youtube, με ονομασία «The Viper Simmer», όπου αναρτά videos με την κατασκευή του πιλοτηρίου του, καθώς και διαδικτυακές πτήσεις πάντα σε περιβάλλον Ελλάδας και από την 111 Πτέρυγα Μάχης, την φυσική βάση της 347 Μοίρας. Μια λεπτομέρεια: Πάντα φέρει στον δεξί του ώμο την ελληνική σημαία, με ότι αυτό συνεπάγεται… Τελευταία μεγάλη προσθήκη είναι η τοποθέτηση VR συστήματος, με το αποτέλεσμα να έχει περάσει κατά πολύ τις προσδοκίες του, όπως αναφέρει! Η πιο σύγχρονη έκδοση του BMS (4.37), πλέον συνεργάζεται πολύ αρμονικά με συστήματα VR, προσφέροντας στους χρήστες μοναδικές στιγμές αληθοφάνειας!
Μέσω του καναλιού του, πρώτον μπορεί να απολαμβάνει τις… πτήσεις του, δεύτερον επιθυμεί να αποτελέσει το ερέθισμα για τους υπόλοιπους εικονικούς χειριστές, ώστε να συνεχίσουν την προσπάθεια κατασκευής των δικών τους πιλοτηρίων και τρίτον να μυήσει νέους στον μαγικό κόσμο του αεροπλάνου, έστω και μέσω της εξομοίωσης. Τέλος, όπως μας εκμυστηρεύεται, ο απόλυτος στόχος του είναι να εξομοιώσει όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά γίνεται τις διαδικασίες και αποστολές της αληθινής 347 Μοίρας, από την στιγμή της εκκίνησης έως και την ολοκλήρωση αποστολών, χωρίς φυσικά αυτό να επηρεάσει στο ελάχιστο θέματα ασφαλείας.
Πριν δυο περίπου έτη, o Jody μας ενημέρωσε ότι έλαβε μια επιστολή από τον ίδιο τον (τότε) Α/ΓΕΑ κ. Αντιπτέραρχο (Ι) Γεώργιο Μπλιούμη! Σύμφωνα με φωτογραφίες που μοιράστηκε, Ο κ. Α/ΓΕΑ τον ευχαρίστησε προσωπικά για την αγάπη και υποστήριξή του στην ΠΑ και την 347 Μοίρα με θερμά λόγια και του έστειλε τιμητικά τα σήματα της Μοίρας που υποστηρίζει. Σύμφωνα με λεγόμενα του Jody, η επιστολή του Α/ΓΕΑ θα μπει τιμητικά σε περίοπτη θέση στον χώρο που βρίσκεται το πιλοτήριο, μαζί με τα υπόλοιπα σήματα που του δόθηκαν. Η χαρά και η τιμή που ένιωσε, δεν μπορεί να εκφραστεί μας ανέφερε χαρακτηριστικά. Προσωπικά, χαιρετίσαμε την αξιέπαινη κίνηση του κ. Αρχηγού, ο οποίος μας απέδειξε πολλά!
Επίλογος
Τις δύσκολες αυτές ώρες που περνά ολόκληρος ο πλανήτης λόγω της εμπόλεμης κατάστασης σε δυο μέτωπα του πλανήτη και των περίεργων-επικίνδυνων καταστάσεων που αυτά δημιουργούν, υπάρχουν άνθρωποι από ξένα κράτη, όπως ο Jody, που εκτιμούν, σέβονται και υποστηρίζουν άλλους ανθρώπους, που έχουν ταχθεί, χιλιάδες μίλια μακριά, να φυλάττουν Θερμοπύλες, με την μορφή των ανθρώπων της 347 Μοίρας και κατ’ επέκταση ολόκληρης της Ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο γράφων, ως ελάχιστο δείγμα ευγνωμοσύνης, δεσμεύεται προσωπικά, ώστε στο μέλλον, και όταν επιτραπεί, να αποτελέσει την βάση για την ολοκλήρωση ενός ακόμη ονείρου του Jody: Την επίσκεψή του στην 347 Μοίρα, ώστε να παρακολουθήσει από κοντά όλους αυτούς που, από το 2016 είναι η έμπνευσή του!
*Ο τίτλος του άρθρου αναφέρεται στα λατινικά NOCTIS IN DIES, που σημαίνει «Η Νύχτα να γίνεται Μέρα» και φέρεται σε σήμα των χειριστών της 347 Μοίρας, λόγω του συστήματος νυχτερινής ναυτιλίας και σκόπευσης LANTIRN που χρησιμοποιούν στα αεροσκάφη τους.
Επίσης, το λατινικό A MARI USQUE AD MARE που σημαίνει «Από θάλασσα σε θάλασσα» και είναι εθνικό σύνθημα του Καναδά.
Η ιστοσελίδα του Jody στο YouTube: https://www.youtube.com/@RainmanHST
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook – ακολουθείστε μας στο twitter και στο linkedin