Δεκατρείς συνολικά αεροπόροι έχουν χάσει τη ζωή τους πετώντας με το βομβαρδιστικό αεροσκάφος Α-7 Corsair στα 39 χρόνια παρουσίας του στις τάξεις της ΠΑ και στους ελληνικούς ουρανούς.
Οι Έλληνες αεροπόροι, οι τεχνικοί των Μοιρών Βομβαρδισμού που εξοπλίστηκαν με τα Corsair – αλλά και η Πολεμική Αεροπορία συνολικά – κλήθηκαν να αξιοποιήσουν επιχειρησιακά ένα από τα πλέον σύγχρονα αεροσκάφη της εποχής του, με απόλυτα εξειδικευμένο ρόλο τον βομβαρδισμό και την κρούση, με προφίλ αποστολών που ήταν ιδιαίτερα δύσκολες και απαιτητικές.
Το Βομβαρδιστικό Α-7 Corsair στις δεκαετίες που ακολούθησαν έγραψε την δική του ιστορία στις τάξεις της ΠΑ, μια ιστορία που γράφτηκε με πολύ ιδρώτα, κηροζίνη και αίμα…
Το πρώτο θανατηφόρο συμβάν
Το πρώτο θανατηφόρο αεροπορικό ατύχημα του τύπου, σημειώθηκε στις 2 Αυγούστου 1977, σχεδόν δύο χρόνια μετά την παραλαβή των αεροσκαφών από την Πολεμική Αεροπορία. Ο Υποσμηναγός (Ι) Σταύρος Θανόπουλος από το Βαρθολομιό Ηλείας, σκοτώθηκε την ημέρα εκείνη, όταν κατά τη διάρκεια διατεταγμένης νυχτερινής πτήσεως το αεροσκάφος του, ένα Α-7Η (s/n 159928) της 345 Μοίρας Βομβαρδισμού, προσέκρουσε σε λοφίσκο του αεροδρομίου της 115 Πτέρυγας Μάχης της Σούδας, με αποτέλεσμα να καταστραφεί και να σκοτωθεί ο χειριστής.
Το επόμενο αεροπορικό συμβάν στο οποίο η ΠΑ θρήνησε τον χαμό ενός ιπταμένου της ήταν 4 χρόνια αργότερα, συμπτωματικά 2 ημέρες πριν συμπληρωθούν 6 χρόνια από την άφιξη των πρώτων Α-7 στην Ελλάδα. Στις 13 Αυγούστου 1981, στην περιοχή Ζήρου Λασιθίου Κρήτης, λόγω πτώσεως και συντριβής του αεροσκάφους Α-7H (s/n 159941) της 345 Μοίρας Βομβαρδισμού της 115 Πτέρυγας Μάχης (Σούδα), στο οποίο επέβαινε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής, έχασε τη ζωή του ο Υποσμηναγός (Ι) Χρήστος Δουλακάκης, ο οποίος είχε την καταγωγή του από Λάβαρα Έβρου.
Το καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς ήταν ιδιαίτερα δύσκολο για την ΠΑ και τις Μοίρες Βομβαρδισμού της 115 ΠΜ, καθώς σε διάστημα λίγων ημερών έχασαν τη ζωή τους δύο αεροπόροι της σε ισάριθμα αεροπορικά δυστυχήματα με Α-7 Corsair. Συγκεκριμένα, στις 29 Ιουνίου 1982, ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Γεράσιμος Γερολυμάτος από τον Πειραιά, σκοτώθηκε στην Κόλπο του Μαραθίου ανοικτά της Σούδας, μετά από τη συντριβή του αεροσκάφους Α-7Η (s/n 159942) στο οποίο επέβαινε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής.
Δεν πέρασε ένας μήνας και η 340 Μοίρα Βομβαρδισμού αυτή τη φορά, θρήνησε ακόμα ένα της παλικάρι, τον Υποσμηναγό (Ι) Γιώργο Τζαγκουρνή με καταγωγή τη Νέα Αλικαρνασσό Ηρακλείου Κρήτης. Ο αεροπόρος της 340ΜΒ σκοτώθηκε στις 23 Ιουλίου 1982 στη θαλάσσια περιοχή νοτιοδυτικά των νήσων Καράβια του Μυρτώου Πελάγους με το A-7H (s/n 159922) κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής. Αξίζει να τονιστεί πως ο Τζαγκουρνής ήταν Ιπτάμενος της 340 ΜΒ, ο οποίος έπεσε με αεροπλάνο της 345 ΜΒ, κατά την διάρκεια συμμετοχής του στο Σχολείο Όπλων Τακτικής, με συνέπεια σε πολλές πηγές να αναφέρεται ως αεροπόρος της 345 Μοίρας Βομβαρδισμού.
Την επόμενη χρονιά, ακόμα ένα θανατηφόρο ατύχημα με A-7H ανέβασε τον αριθμό των αεροπόρων που έχασαν τη ζωή τους πετώντας τον Κουρσάρο. Συγκεκριμένα, στις 8 Ιουλίου 1983 ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Σταύρος Χαρίτος, από το Έμπεσο Βάλτου Αιτωλοακαρνανίας, έχασε τη ζωή του μετά από πτώση αεροσκάφους Α-7Η του Σμήνους Μετεκπαιδεύσεως της 115 Πτέρυγας Μάχης, στο οποίο επέβαινε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής.
Η “μαύρη” διετία της 347ΜΒ
Στις 10 Μαΐου του 1984, η 347 Μοίρα Βομβαρδισμού με έδρα την 110 Πτέρυγα Μάχης (η τρίτη Μοίρα της ΠΑ που εξοπλίστηκε με το A-7 Corsair μετά την 340ΜΒ και την 345ΜΒ της 115ΠΜ) θρήνησε τον πρώτο της νεκρό αεροπόρο. Επρόκειτο για τον Ανθυποσμηναγό (Ι) Ευστράτιο Καρακώστα από τη Λάρισα, ο οποίος Σκοτώθηκε σε ορεινή περιοχή του χωριού Αμάραντος Καλαμπάκας, όπου και συνετρίβη το αεροσκάφος Α-7Η (s/n 159958) στο οποίο επέβαινε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης αποστολής.
Το Σεπτέμβριο της επόμενης χρονιάς ένα θανατηφόρο δυστύχημα με δύο Α-7 συγκλονίζει την ΠΑ και την 347 ΜΒ. Ήταν το πρώτο και μοναδικό αεροπορικό δυστύχημα με Corsair στην 39χρονη παρουσία του στην ΠΑ, όπου σκοτώθηκαν δύο ιπτάμενοι και απωλέσθησαν δύο αεροσκάφη την ίδια ημέρα. Ειδικότερα, στις 11 Σεπτεμβρίου 1985, σκοτώθηκαν ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Κωνσταντίνος Καραλής (Λαρισαίος στην καταγωγή και συγκεκριμένα από το χωριό Ελάτεια) και ο Υποσμηναγός (Ι) Μάριος Δροσόπουλος από τον Βύρωνα Αττικής, όταν τα αεροσκάφη Α-7Η (s/n 159663 και s/n 159955) των οποίων ήταν κυβερνήτες, προσέκρουσαν σε κορυφή του όρους Βουτσικάκι του Ν. Καρδίτσας.
Δυστύχημα μετά από 5 χρόνια
Τα επόμενα χρόνια κύλησαν χωρίς άλλο θανατηφόρο δυστύχημα με τα A-7 Corsair. Ήταν μια αναίμακτη περίοδος μετά από την πενταετία που προηγήθηκε (1981-1985) όπου η ΠΑ θρήνησε συνολικά 7 ιπταμένους και απώλεσε ισάριθμα αεροσκάφη.
Η περίοδος αυτή “έσπασε” στις 7 Μαρτίου 1990, όταν έχασε τη ζωή του ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Σπυρίδων Παπαδίτσας από τη Θεσσαλονίκη, ο οποίος υπηρετούσε στην 347 Μοίρα Βομβαρδισμού με έδρα την 110 Πτέρυγα Μάχης της Λάρισας. Ο Παπαδίτσας σκοτώθηκε όταν, κατά την εκτέλεση ασκήσεως στη νήσο Λέσβο το αεροσκάφος του, ένα Α-7Η Corsair (s/n 159917), κατέπεσε και συνετρίβη σε ημιορεινή περιοχή του νησιού.
Δύο χρόνια μετά, η Πολεμική Αεροπορία θα θρηνήσει την απώλεια ενός ακόμα χειριστή Α-7 Corsair. Στις 7 Ιανουαρίου 1992 σκοτώθηκε στην περιοχή Λεωνιδίου Αρκαδίας, κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως με αεροσκάφος Α-7H που είχε απόγειωθεί από την 115 Πτέρυγας Μάχης ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Δημήτριος Μπερζαμάνης από το χωριό Ποταμιά Καβάλας.
Τέσσερα χρόνια αργότερα – πάλι τον μήνα Ιανουάριο – η 340 Μοίρα Βομβαρδισμού θα πληρώσει το βαρύ τίμημα της ρεαλιστικής εκπαίδευσης… Συγκεκριμένα, στις στις 11 Ιανουαρίου 1996
σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσεως, ο Ανθυποσμηναγός (Ι) Κωνσταντίνος Παρούσης, με καταγωγή από την Αθήνα, όταν το αεροσκάφος A-7H του οποίου ήταν κυβερνήτης έπεσε στη θαλάσσια περιοχή του Πεδίου Βολής Καράβια.
2,5 χρόνια αργότερα, η δεύτερη Μοίρα της 115 Πτέρυγας Μάχης, η 345 ΜΒ θα δει ακόμα ένα μέλος της να περνά στο πάνθεον των Ηρώων αεροπόρων που πήραν του Χάρου το φιλί μέσα στο αεροπλάνο… Το ημερολόγιο έγραφε 13 Αυγούστου 1998, όταν ο Υποσμηναγός (Ι) Μιχαήλ Ζώντος, από το Αλιβέρι Ευβοίας, σκοτώθηκε κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσης, όταν το αεροσκάφος Α-7Η (s/n 159951) του οποίου ήταν κυβερνήτης έπεσε στη θαλάσσια περιοχή νοτιοανατολικά του Πεδίου Βολής Σχίζας.
Δύο σχεδόν χρόνια μετά, ο μακρύς κατάλογος των Ελλήνων αεροπόρων που χάθηκαν με τα θρυλικά βομβαρδιστικά A-7 Corsair θα κλείσει με ένα από τα πλέον τραγικά δυστυχήματα που έχουν σημειωθεί στην ΠΑ. Στις στις 16 Μαΐου 2000, ο Υποσμηναγός (Ι) Δημητριος Αγιασοφίτης της 340 Μοίρας Βομβαρδισμού τραυματίστηκε θανάσιμα κατά τη διάρκεια διατεταγμένης πτήσης, όταν το αεροσκάφος Α-7Η (s/n 159940) του οποίου ήταν κυβερνήτης κατέπεσε και καταστράφηκε στο χώρο του αεροδρομίου της 115 ΠΜ, κατά τη διάρκεια της απογείωσής του. Ο αεροπόρος, ο οποίος καταγόταν από τις Ροβιές Ευβοίας, απεβίωσε στο 251 ΓΝΑ στις 18 Μαΐου 2000…
Συνολικά, με βάση τα στοιχεία που παρουσιάζονται στο Λεύκωμα Πεσόντων του Πανελληνίου Συλλόγου Οικογενειών Πεσόντων Αεροπόρων, οι ιπτάμενοι που έχασαν τη ζωή τους πετώντας με Α-7 Corsair, είναι οι εξής:
ΘΑΝΟΠΟΥΛΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ του Πάνου – 02/08/1977
ΔΟΥΛΑΚΑΚΗΣ ΧΡΗΣΤΟΣ του Ελευθερίου – 13/08/1981
ΓΕΡΟΛΥΜΑΤΟΣ ΓΕΡΑΣΙΜΟΣ του Θεοδώρου – 29/06/1982
ΤΖΑΓΚΟΥΡΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ του Νικολάου – 23/07/1982
ΧΑΡΙΤΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ του Θωμά – 08/07/1983
ΚΑΡΑΚΩΣΤΑΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΟΣ του Βασιλείου – 10/05/1984
ΚΑΡΑΛΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Ευαγγέλου – 11/09/1985
ΔΡΟΣΟΠΟΥΛΟΣ ΜΑΡΙΟΣ του Νικολάου – 11/09/1985
ΠΑΠΑΔΙΤΣΑΣ ΣΠΥΡΙΔΩΝ του Γεωργίου – 07/03/1990
ΜΠΕΡΖΑΜΑΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Νικολάου – 07/01/1992
ΠΑΡΟΥΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Σωκράτη – 11/01/1996
ΖΩΝΤΟΣ ΜΙΧΑΗΛ του Δημητρίου – 13/08/1998
ΑΓΙΑΣΟΦΙΤΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ του Κωνσταντίνου – 18/05/2000
ΑΘΑΝΑΤΟΙ!
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter