Hot News
To defenceline.gr συμμετέχει στην 24ωρη απεργία των δημοσιογράφων
Επαναπατρισμός λειψάνων Έλληνα πεσόντα στην Κύπρο
Δένδιας: Αλλαγή δομής και αντίληψης στις Ένοπλες Δυνάμεις (ΒΙΝΤΕΟ)
Κατάταξη στο Στρατό Ξηράς με την 2025 Δ΄ /ΕΣΣΟ
ΗΠΑ: Σχέδιο εκκένωσης πρεσβειών – Φόβοι για πλήγματα από Ιράν
defenceline
  • APXIKH
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ
    • ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ
    • ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
    • ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ
    • ΘΗΤΕΙΑ
  • ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
    • ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
    • ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ
    • ΛΙΜΕΝΙΚΟ
  • ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ
    • ΛΕΦΕΔ
    • ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
    • Flight Sim
    • ΓΕΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
    • Airsoft
  • ΙΣΤΟΡΙΑ
Font ResizerAa
DefencelineDefenceline
Search
  • APXIKH
  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
    • ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ
    • ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ
    • ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
    • ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ
    • ΘΗΤΕΙΑ
  • ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ
    • ΑΣΤΥΝΟΜΙΑ
    • ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΙΚΗ
    • ΛΙΜΕΝΙΚΟ
  • ΣΤΗΝ ΑΝΑΦΟΡΑ
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΔΙΑΦΟΡΑ
    • ΔΙΕΘΝΗ
    • ΛΕΦΕΔ
    • ΒΙΒΛΙΟΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
    • Flight Sim
    • ΓΕΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
    • Airsoft
  • ΙΣΤΟΡΙΑ
Made by ThemeRuby using the Foxiz theme Powered by WordPress
Defenceline > ΕΠΙ ΣΚΟΠΟΝ > Η «κερκόπορτα» των κοινών περιπολιών

Η «κερκόπορτα» των κοινών περιπολιών

Γιώργος Λαμπράκης By Γιώργος Λαμπράκης October 12, 2015 7 Min Read
Share
Η αποδοχή της πρακτικής κατά την οποία τουρκικό σκάφος διασώζει κάποιους από διεθνή ύδατα και τους μεταφέρει σε τουρκική ακτή, συνιστά έμμεση αποδοχή του ότι η Τουρκία έχει δικαιώματα στην συγκεκριμένη περιοχή.
Γράφει ο Ευθύμης Πέτρου* 

Πολλές ανησυχίες θα έπρεπε να μας έχει δημιουργήσει η σκέψις που διετυπώθη στις Βρυξέλλες για διεξαγωγή κοινών περιπολιών των ακτοφυλακών Ελλάδος και Τουρκίας, προκειμένου να ελεγχθεί καλύτερα η ροή των μεταναστών, η οποία έχει προσλάβει εξωφρενικές διαστάσεις. Ενδεχομένη εφαρμογή ενός τέτοιου σχεδίου θα μπορούσε να ανοίξει τον ασκό του Αιόλου και να επιτρέψει στην Τουρκία να δημιουργήσει τετελεσμένα, τα οποία αργά ή γρήγορα θα τα βρούμε μπροστά μας.

Ίσως ο σκεπτικισμός αυτός να θεωρηθεί υπερβολικός από τους Ευρωπαίους εταίρους μας, οι οποίοι δεν έχουν επαρκή γνώση των ειδικών ζητημάτων της περιοχής και των τρόπων δια των οποίων η Τουρκία προωθεί διαχρονικώς τις διεκδικήσεις της. Επιπροσθέτως θεωρούν, καλή τη πίστει, ότι ως σύμμαχοι στο ΝΑΤΟ, η Ελλάς και η Τουρκία θα μπορέσουν να εφαρμόσουν τις κοινές διαδικασίες που θα διευκολύνουν την συνεργασία μεταξύ των ακτοφυλακών των δύο χωρών.

Δυστυχώς επί σειρά ετών, έχουμε αποτύχει να αναδείξουμε την πραγματικότητα, ότι το Αιγαίο είναι η μοναδική περιοχή στην οποία δεν εφαρμόζονται οι ΝΑΤΟϊκές διαδικασίες, για τον απλούστατο λόγο ότι υπεισέρχονται τα ελληνο-τουρκικά προβλήματα τα οποία αναστέλλουν κάθε προγραμματισμό και κάθε δραστηριότητα.

Θα ήταν βεβαίως σφάλμα, να αρνηθούμε εξ υπαρχής τις κοινές περιπολίες. Απεναντίας θα έπρεπε να εκμεταλλευθούμε την κατάσταση προκειμένου να δημιουργήσουμε τα δικά μας τετελεσμένα. Είναι δε πολύ ευκολότερο να επιβάλλουμε τις θέσεις μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στην οποία η Τουρκία δεν μετέχει και, μόνον εκ των υστέρων θα μπορέσει να διατυπώσει αντιρρήσεις. Αντιρρήσεις που μπορεί να της κοστίσουν τις καλές της σχέσεις με την Ευρώπη. Προϋπόθεσις όμως είναι να έχουμε διατυπώσει εμείς τις θέσεις μας, κατά τρόπο σοβαρό και πειστικό.
Αλλά για να γίνει κατανοητό το θέμα, θα πρέπει να κάνουμε μιαν αναδρομή στις τουρκικές διεκδικήσεις, ώστε να καταδείξουμε τον πραγματικό κίνδυνο που εγκυμονεί η από εκτέλεσις περιπολιών, οι οποίες εκ πρώτης όψεως είναι «αστυνομικού» τύπου.

Πάγιος στόχος της Τουρκίας είναι η διχοτόμησις του Αιγαίου. Ναι μεν δεν διεκδικεί νησιωτικό έδαφος -γνωρίζει ότι στην σύγχρονη εποχή κάτι τέτοιο δεν θα ήταν ανεκτό- αλλά επιδιώκει τον έλεγχο της θαλάσσης και του αέρος μέχρι την μέση του ελληνικού Αρχιπελάγους, που ορίζεται από τον 25ο μεσημβρινό. Η Τουρκία μάλιστα είχε προσδιορίσει τον χώρο που διεκδικεί δια της ΝΟΤΑΜ 714 της 9ης Αυγούστου 1974. Και μπορεί η Άγκυρα να ανέστειλε την ισχύ της συγκεκριμένης ΝΟΤΑΜ το 1980, στην πράξη όμως η πολιτική της παραμένει σταθερώς διεκδικητική.

Να διευκρινίσουμε στο σημείο αυτό, ότι τα ελληνικά χωρικά ύδατα εκτείνονται σε μήκος έξι μιλίων γύρω από τις ακτές της ηπειρωτικής χώρας και των νησιών. Όπου η απόστασις από την τουρκική ακτή είναι μικρότερη των 12 μιλίων ακολουθείται η πρακτική της «μέσης γραμμής». Αφήνεται βεβαίως μεγάλη έκτασις διεθνών υδάτων και διεθνούς εναερίου χώρου. Αυτός είναι ολίγον μικρότερος, δεδομένου ότι ο εθνικός εναέριος χώρος εκτείνεται στα δέκα μίλια περί τις ακτές (κάτι που η Τουρκία δεν αποδέχεται). Όλος όμως ο διεθνής εναέριος χώρος του Αιγαίου ανήκει στο ελληνικό FIR, δηλαδή η εναέρια κυκλοφορία ελέγχεται από την Αθήνα. Η Ελλάς θεωρεί ότι σε όλη την έκταση του FIR η αρμοδιότης για την έρευνα-διάσωση είναι αποκλειστικώς ελληνική.

Ο τομεύς όμως αυτός είναι ένα προνομιακό πεδίο για την Άγκυρα η οποία εκμεταλλεύεται τα ανθρωπιστικά αντανακλαστικά, για να «πατήσει» το πόδι της σε περιοχές ενδιαφέροντός της και να προωθήσει τις διεκδικήσεις της. Οι οποίες σταθερά φθάνουν στην γραμμή που όριζε η ΜΟΤΑΜ 714. Το δε μεταναστευτικό ζήτημα συνδέεται με την έρευνα και διάσωση δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις οι μετανάστες βυθίζουν οι ίδιοι τα σκάφη που τους μεταφέρουν ώστε να «διασωθούν» και να φθάσουν σε κάποια ακτή.

Εάν αρχίσουν οι κοινές περιπολίες, νομοτελειακώς θα ευρεθούμε προ περιστατικών κατά τα οποία ελληνικά και τουρκικά σκάφη θα κληθούν από κοινού να κάνουν διασώσεις. Δύο είναι τα θέματα που ανακύψουν τότε:

– Πρώτον ποιος θα έχει τον έλεγχο και θα δίδει τις κατευθύνσεις. Η Ελλάς επιμένει ότι σε όλη την έκταση του FIR Αθηνών η αρμοδιότης είναι ελληνική και τον συντονισμό πρέπει να έχει το Κέντρο Συντονισμού Ερεύνης Διασώσεως (ΚΣΕΔ) του Λιμενικού Σώματος. Πρέπει λοιπόν, με την πρώτη συζήτηση περί κοινών περιπολιών η Ελλάς να σταθεί ανυποχώρητη στην θέση ότι το ΚΣΕΔ πρέπει να έχει τον έλεγχο οιασδήποτε διασώσεως και από αυτό να παίρνουν δεσμευτικές οδηγίες όλοι όσοι μετέχουν στην επιχείρηση ανεξαρτήτως εθνικότητος. Αν οι Τούρκοι δεν δεσμευθούν σε αυτή την υποχρέωση, δεν θα πρέπει να συμφωνήσουμε ούτε εμείς.

– Δεύτερον, ακόμη και αν όλοι συμφωνήσουν στην παραπάνω μεθοδολογία, ένα πολύ λεπτό σημείο είναι πού θα μεταφερθούν οι μετανάστες που διασώζονται. Αν δηλαδή θα τους αποβιβάσουν σε ελληνικό ή σε τουρκικό έδαφος. Μια επιφανειακή θεώρησις θα έλεγε ότι μας διευκολύνει να αποβιβασθούν στην τουρκική ακτή. Θα διαπιστώσουμε όμως (προς έκπληξη ίσως ορισμένων) ότι οι Τούρκοι θα σπεύσουν να «πάρουν πίσω» όλους τους μετανάστες που θα διασώσουν. Και τούτο διότι έτσι ανοίγουν την «κερκόπορτα» του Αιγαίου.

Η αποδοχή της πρακτικής κατά την οποία τουρκικό σκάφος διασώζει κάποιους από διεθνή ύδατα και τους μεταφέρει σε τουρκική ακτή, συνιστά έμμεση αποδοχή του ότι η Τουρκία έχει δικαιώματα στην συγκεκριμένη περιοχή. Αν μάλιστα η κίνησις αυτή έχει καθοδηγηθεί από ελληνικό συντονιστικό κέντρο τα πράγματα γίνονται ακόμη πιο σοβαρά.

Μπορούμε να είμαστε βέβαιοι ότι όλα τα σχετικά περιστατικά θα καταγραφούν λεπτομερέστατα από την Τουρκία, η οποία σε κάποιον μελλοντικό χρόνο θα τα παρουσιάσει. Πιθανότατα εκεί που δεν θα το περιμένουμε. Σε κάποιον διεθνή οργανισμό όπου θα συζητείται κάποιο ζήτημα οριοθετήσεως…

*Ανάλυση που δημοσιεύθηκε στην Εστία του Σαββάτου

Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter

TAGGED:FIRαιγαιοακτοφυλακηελλαδαλιμενικο σωμαμεταναστεςσυνορατουρκια
Share This Article
Facebook Twitter Copy Link Print
Previous Article Καταμέτρηση οπλισμού σε αποθήκες του στρατού και οπλαποθήκες της ΕΛΑΣ
Next Article Τα αποτελέσματα των εκλογών στην Παγκρήτια Ένωση Αξιωματικών Αστυνομίας
Leave a comment Leave a comment

Leave a Reply Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Ειδήσεις από τον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

Στις 3-3-2003 η μοίρα επανασυγκροτήθηκε στην 115 ΠΜ με αεροσκάφη F-16 Block 52 plus από όπου επιχειρεί μέχρι σήμερα.
Listen Now

Stay Updated

Οι σημαντικότερες ειδήσεις για την Άμυνα και την Ασφάλεια με τον σχολιασμό της δημοσιογραφικής ομάδας του Defenceline.gr

Subscribe
banner
Ματιά στην Ιστορία
Τα σημαντικότερα γεγονότα που σημάδεψαν την Ελληνική και την Παγκόσμια Ιστορία
Περισσότερα

Κατηγορίες

  • ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ
  • ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ
  • ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
  • ΕΘΝΙΚΗ ΦΡΟΥΡΑ
  • ΘΗΤΕΙΑ

You Might Also Like

μετανάστες

Γερμανία: Απελάσεις μεταναστών και επιστροφή τους στην Ελλάδα

ΑΡΧΙΚΗ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Ευαγόρας Παλληκαρίδης: Ό,τι έκαμα το έκαμα ως Έλλην Κύπριος όστις ζητεί την Ελευθερίαν του (ΒΙΝΤΕΟ)

ΑΡΧΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ

8 Φεβρουαρίου 1995: Το … Maneuver Kill των Mirage F-1CG της 334 ΜΠΚ

ΑΡΧΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Ο συνδυασμός των βολών ακριβείας και της αεροπορικής ισχύος παράγει πολλαπλά οφέλη σε τακτικό και επιχειρησιακό επίπεδο.

Οι Βολές Ακριβείας και η Αεροπορική Ισχύς

ΑΡΧΙΚΗ ΕΠΙ ΣΚΟΠΟΝ
defenceline logo footer

Copyright © 2024 Defenceline.gr                            All Rights Reserved | Powered by itcluster

Κατηγορίες

  • ΕΝΟΠΛΕΣ ΔΥΝΑΜΕΙΣ
  • ΣΤΡΑΤΟΣ ΞΗΡΑΣ
  • ΠΟΛΕΜΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
  • ΠΟΛΕΜΙΚΟ ΝΑΥΤΙΚΟ

Θεματικές

  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΛΕΦΕΔ
  • ΒΙΒΛΙΑ
  • ΓΕΝΙΚΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑ
  • Flight Sim

Δημοφιλή

To defenceline.gr συμμετέχει στην 24ωρη απεργία των δημοσιογράφων
Επιχειρησιακή Εκπαίδευση Χειριστών Αντιαρματικών Όπλων Πεζικού (ΒΙΝΤΕΟ)
Τριτοετείς Ίκαροι στο στρατιωτικό μουσείο της Καλαμάτας

Ειδήσεις από τον χώρο των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας

Επικοινωνία

Διεύθυνση: Γιαννίκου 47, Ηράκλειο Κρήτης , 71201

email: info@defenceline.gr

Τηλέφωνο:: 2810280145

Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?