Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Σημαντική ημερομηνία για την αεροπορική ιστορία της Ελλάδας η σημερινή, καθώς στις 30 Σεπτεμβρίου 1936, υπογράφτηκε σύμβαση με την Πολωνία για την αγορά 36 αεροσκαφών P.Z.L. P.24 F και G αξίας 133 εκ. δρχ. και την προμήθεια κινητήρων Gnome Rhone -22 αξίας 37 εκ. Δρχ.
Το 1936 τα οικονομικά της Ελλάδας δε βρισκόταν στην καλύτερη κατάσταση. Συνεπώς και οι δυνατότητες της Αεροπορίας να προχωρήσει στον επανεξοπλισμό της με σύγχρονα αεροσκάφη ήταν περιορισμένες.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η Ελλάδα, ήταν η εξεύρεση ικανών αεροσκαφών σε αριθμό και επιδόσεις, προκειμένου να ανταποκριθεί στην επερχόμενη λαίλαπα του Β΄ ΠΠ. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες (Γαλλία, Βρετανία, Πολωνία, Γερμανία), οι οποίες κατασκεύαζαν και υποστήριζαν τα αεροσκάφη είχαν δώσει προτεραιότητα στον επανεξοπλισμό των δικών τους Αεροποριών.
Παρά τα εξαιρετικά στενά περιθώρια επιλογών η Αεροπορία κατόρθωσε να προμηθευτεί 36 καταδιωκτικά P.Z.L. P.24F/G από την Πολωνία, 9 καταδιωκτικά Bloch MB.151 και 12 βομβαρδιστικά Potez 633 B2 Grec από τη Γαλλία, 12 ναυτικής συνεργασίας Avro Anson Mk I, 12 βομβαρδιστικά Bristol Blenheim MkIV και 12 βομβαρδιστικά Fairey Battle B.1 από το Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και 16 αναγνωριστικά Henschel Hs126K-6 και 12 υδροπλάνα Dornier Do22Kg από τη Γερμανία.
Άξιος Μαχητής
Τα αεροπλάνα που σήκωναν το βάρος των εναέριων μαχών κατά το εξάμηνο του Ελληνοϊταλικού Πολέμου ήταν τα τριάντα έξι PZL P.24F και G της 21ης, 22ης και 23ης Μοίρας Διώξεως της Ελληνικής Βασιλικής Αεροπορίας. Από τα τριάντα έξι αεροσκάφη, αρχικά τα είκοσι τέσσερα ήταν ετοιμοπόλεμα στην αρχή των εχθροπραξιών.
Αρχικά και πριν την έναρξη των εχθροπραξιών τα αεροσκάφη ήταν βαμμένα στο χρώμα του αλουμινίου σε όλες τους τις επιφάνειες, με εθνόσημα στις πτέρυγες και στο πηδάλιο διεύθυνσης και μαύρα διακριτικά στην άτρακτο. Στη συνέχεια βάφτηκαν με παραλλαγή Dark Green / Light Earth / Light Blue και έφεραν εθνόσημα και διακριτικά μόνο στην άτρακτο.
Tα αεροσκάφη ανήκαν στη Διοίκηση Αεροπορίας Διώξεως (ΔΑΔ) και συγκεκριμένα στις:
21η Μοίρα Διώξης με αεροσκάφη P.Z.L. P.24F/G στα Τρίκαλα.
22η Μοίρα Διώξης με αεροσκάφη P.Z.L. P.24F/G στη Θεσσαλονίκη.
23η Μοίρα Διώξης με αεροσκάφη P.Z.L. P.24F/G στη Λάρισα.
Με τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους έχει γραφτεί μια από τις πιο χρυσές σελίδες της αεροπορικής μας ιστορίας, καθώς στις 2 Νοεμβρίου 1940, ο Υποσμηναγός Μαρίνος Μητραλέξης πετώντας με αεροσκάφη PZL, κατά τη διάρκεια αερομαχίας, αφού εξάντλησε τα πυρομαχικά του, “εμβόλισε” με την έλικα του αεροσκάφους του, το πηδάλιο ενός ιταλικού βομβαρδιστικού CANT Z.1007 Alcione, με αποτέλεσμα αυτό να συντριβεί στο έδαφος.
Στις αρχές του 1941 βάφτηκαν εθνόσημα και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων. Έως τότε από τα περισσότερα είχαν αφαιρεθεί τα καλύμματα των τροχών και το κινητό τμήμα της καλύπτρας. Σύμφωνα με πολωνικές πηγές, τριάντα πέντε ελληνικά P.24 κατέρριψαν μεταξύ Νοεμβρίου 1940 – Απριλίου 1941 σαράντα εχθρικά αεροσκάφη, εκ των οποίων ένα με εμβολισμό.
Ρόλος : Μαχητικό
Διαστάσεις : Εκπέτασμα 10.68 m, μήκος 7.60 m
Κινητήρας : 1 x GNOME-RHONE 14NO7 των 950 ίππων
Οπλισμός : 2 Πολυβόλα LK32 των 7.7 mm, 2 πυροβόλα Oerlikon FF 20mm
Πλήρωμα : 1
Αριθμός : 36 (24 P.24G + 12F η 6 F+6A)
Χώρα Κατασκευής : Πολωνία
Περίοδος χρήσης : 1936 – 1941
Πεσόντες αεροπόροι με αεροσκάφη PZL P.24G/F
ΒΑΛΚΑΝΑΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ του Πάνου – 18/11/1940
ΓΙΑΝΝΙΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Σταύρου – 18/11/1940
ΚΟΥΤΡΟΥΜΠΑΣ ΠΕΡΙΚΛΗΣ του Λουκά – 15/04/1941
ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ του Ιωάννου – 02/11/1940
ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΟΥ ΙΩΑΝΝΗΣ του Αριστοτέλους – 02/11/1940
ΤΣΙΤΣΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ του Χαραλάμπους – 02/12/1940
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter