Ρεπορτάζ: Γιώργος Λαμπράκης – defenceline.gr
Η επιχείρηση για τον απεγκλωβισμό των Ελλήνων – και άλλων εθνικοτήτων πολιτών – από το φλεγόμενο Σουδάν, που ουσιαστικά ολοκληρώθηκε το βράδυ της Πέμπτης (27/4) με την άφιξη του C-130H στην 112 Πτέρυγα Μάχης της Ελευσίνας, είναι μια αναμφισβήτητη επιτυχία της χώρας.
Η Ελλάδα, που στο παρελθόν «παρακολουθούσε» τις αντίστοιχες κρίσεις ανά την υφήλιο και «περίμενε» από φίλες/σύμμαχες χώρες να βγάλουν «τα κάστανα από τη φωτιά» και να «φέρουν τον κόσμο μας πίσω», έχοντας στο πεδίο ελάχιστα στελέχη ως «συνδέσμους» και μετρημένους στα δάκτυλα του ενός χεριού διπλωματικούς αξιωματούχους, έλαβε στην περίπτωση του Σουδάν μια σημαντική απόφαση: Να δηλώσει ενεργή παρουσία σε μια περιοχή όπου ξέσπασε μια άγρια εμφύλια σύγκρουση, να συμμετάσχει στις επιχειρήσεις απεγκλωβισμού πολιτών (το Ελληνικό στοιχείο είχε έντονη παρουσία και σε αυτή τη χώρα της Αφρικής) αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες, τόσο σε πολιτικοδιπλωματικό επίπεδο, όσο και σε στρατιωτικό.
Το εγχείρημα δύσκολο. Οι συγκρούσεις που ξέσπασαν ανήμερα του Μεγάλου Σαββάτου 15 Απριλίου στο Σουδάν, μέσα σε λίγες μόνο ώρες εξελίχθηκαν σε άγριες μάχες με χρήση βαρέων όπλων, αρμάτων και αεροσκαφών ανάμεσα στις δύο αντιμαχόμενες πλευρές, γεγονός που αύξανε δραματικά τον αριθμό των θυμάτων (νεκρών και τραυματιών) αλλά και των χρονικών περιθωρίων αντίδρασης από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ, προκειμένου να απομακρυνθούν οι πολίτες τους από την εμπόλεμη ζώνη.
Η Ελληνική αντίδραση και η Λήψη Απόφασης
Από την πρώτη στιγμή, το Ελληνικό Υπουργείο Εξωτερικών ανέλαβε πρωτοβουλίες επισημαίνοντας την ανάγκη ώστε να αντιμετωπιστεί η κρίση συντεταγμένα από την Ε.Ε. και τους μηχανισμούς της, ενώ την ίδια ώρα το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και το Γενικό Επιτελείο Εθνικής Άμυνας άρχισαν τις προετοιμασίες για την ανάπτυξη δυνάμεων ικανών (τηρουμένων των δυνατοτήτων μας) να επιχειρήσουν για τον απεγκλωβισμό και τον επαναπατρισμό των Ελλήνων πολιτών. Πρώτο μέλημα η μεταστάθμευση της δύναμης σε φίλια χώρα πλησίον της περιοχής ενδιαφέροντος, με τη νότια Αίγυπτο να αποτελεί την «βάση» της ελληνικής αποστολής.
Σε στρατιωτικό επίπεδο, οι εντολές ήταν συγκεκριμένες: Η Πολεμική Αεροπορία με τα διαθέσιμα μεταφορικά μέσα που είχε στη διάθεσή της θα αναλάμβανε να μεταφέρει δύναμη του Επίλεκτου Τμήματος Αλεξιπτωτιστών (ΕΤΑ) της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, η οποία θα αναλάμβανε δράση στην ευρύτερη περιοχή, με αποστολή την φύλαξη των μεταφορικών αεροσκαφών και την επιχειρησιακή ανάπτυξη εντός Σουδάν όταν οι συνθήκες το επέτρεπαν.
Δεν θα αναφερθούμε αναλυτικά στην πολυπλοκότητα του εγχειρήματος και στον συντονισμό των ενεργειών/συνεργασία με όλες τις συμμαχικές δυνάμεις που είχαν αναπτυχθεί στην περιοχή και που επιχείρησαν για τον απεγκλωβισμό των αμάχων, καθώς σκοπός του άρθρου είναι να «φωτίσει» συγκεκριμένες πτυχές της ελληνικής αποστολής και των ενεργειών της Πολεμικής Αεροπορίας και των Στελεχών της Διοίκησης Ειδικών Επιχειρήσεων.
Η αποστολή
Την Κυριακή 23 Απριλίου, «με απόφαση του Πρωθυπουργού, ξεκίνησε η μεταστάθμευση αεροσκαφών της Πολεμικής Αεροπορίας στην αεροπορική βάση του Ασουάν στην Αίγυπτο, μαζί με στελέχη των Ειδικών Δυνάμεων, ώστε να βρίσκονται σε ετοιμότητα προκειμένου να μπορούν να συμμετάσχουν σε επιχείρηση απεγκλωβισμού των Ελλήνων πολιτών από το Σουδάν», όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας.
Στην Αίγυπτο μεταστάθμευσαν δύο μεταγωγικά αεροσκάφη (ένα C-130Η της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Ηρακλής» και ένα C-27J της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών «Πήγασος»), μαζί με στελέχη του ΕΤΑ της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου, για την ασφάλεια – μεταξύ άλλων – των αεροσκαφών. Στην Αίγυπτο μετέβη, επίσης, ιατρικό προσωπικό με το απαραίτητο υλικό και ο διευθυντής της Α8 Διεύθυνσης Χωρών Υποσαχάριας Αφρικής του Υπουργείου Εξωτερικών, Κωνσταντίνος Σούλιος.
Η ελληνική πρεσβεία στο Κάιρο βρισκόταν σε διαρκή επαφή με τον Μητροπολίτη Νουβίας, κ. Σάββα ο οποίος βρισκόταν στην κόλαση του Χαρτούμ, τον Πρόεδρο της Ελληνικής Κοινότητας και τον επίτιμο Πρόξενο της Ελλάδας, καθώς επίσης και τον επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Σουδάν.
Παράλληλα, υπήρχε διαρκής διπλωματική επικοινωνία και συντονισμός των δράσεων για τον απεγκλωβισμό Ελλήνων πολιτών με τη βοήθεια της Γαλλίας και της Ιταλίας, ενώ μέχρι την επομένη μέρα (24/4) είχαν επιτυχώς ολοκληρωθεί δύο επιχειρήσεις απομάκρυνσης με αεροσκάφη των συμμαχικών χωρών από το Σουδάν με κατεύθυνση το Τζιμπουτί, εκεί όπου μεταστάθμευσε το C-27J της 354ΜΤΜ για να τους παραλάβει και να τους μεταφέρει στην Ελλάδα.
Την Τρίτη (25/4) το πρωί, προσγειώθηκε στην αεροπορική βάση της Ελευσίνας το αεροσκάφος που μετέφερε στη χώρα μας την πρώτη ομάδα των απεγκλωβισμένων πολιτών 17 άτομα (13 Έλληνες, 4 άλλοι υπήκοοι σύζυγοι Ελλήνων μεταξύ των οποίων 3 παιδιά και ένας τραυματίας – χειρουργημένος στα πόδια), ενώ ένα δεύτερο C-27J μεταστάθμευσε στο Ασουάν της Αιγύπτου και τέθηκε σε ετοιμότητα ώστε να λάβει μέρος στις επιχειρήσεις. Αξίζει να σημειωθεί πως η Πολεμική Αεροπορία είχε διπλά πληρώματα στα μεταφορικά αεροσκάφη, καθώς οι πτήσεις ήταν – πέρα από απαιτητικές – και πολύωρες.
Την Τετάρτη (26/4) συνεχίστηκε ο επαναπατρισμός πολιτών στην Ελλάδα από το Σουδάν. Συγκεκριμένα, το απόγευμα προσγειώθηκε στην Αεροπορική Βάση της Τανάγρας ένα μεταγωγικό αεροσκάφος C-27J το οποίο μετέφερε 16 Έλληνες, μία Ελληνοκύπρια, 9 Ρουμάνους και 8 Φινλανδούς πολίτες, απεγκλωβισμένους από το Σουδάν, μεταξύ των οποίων και αρκετά παιδιά.
Η «μεγάλη» Πέμπτη του ΕΤΑ
Η Πέμπτη (27/4) ήταν μια «μεγάλη» μέρα για την χώρα μας και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Για να φτάσουμε όμως στην επιτυχημένη αποστολή εντός του φλεγόμενου Σουδάν, υπήρχε μια άρτια επιχειρησιακή εκτέλεση από τις εμπλεκόμενες δυνάμεις μας. Σύμφωνα με απόλυτα διασταυρωμένες πληροφορίες του defenceline.gr, στελέχη του ΕΤΑ επιχείρησαν ΕΝΤΟΣ του Χαρτούμ. Κυριολεκτικά πόρτα – πόρτα, οι επίλεκτοι της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου ανέλαβαν την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών από σημεία της πρωτεύουσας!
Αξίζει να σημειωθεί πως – σύμφωνα με πληροφορίες μας – τα ελληνικά «μάτια» ήταν στα σημεία ενδιαφέροντος νωρίτερα από πολλούς άλλους, ο επιχειρησιακός επιτελικός σχεδιασμός πέτυχε απόλυτα λαμβάνοντας υπόψιν και την εκτίμηση κινδύνων, ενώ η δύναμη έδρασε με απόλυτη μυστικότητα.
Κάθε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη επιχείρηση διάσωσης δεν έχει δόση πραγματικότητας διότι ο εχθρός, ο καιρός και το έδαφος είναι πάντα διαφορετικός όπως και η επιχείρηση που έχει να κάνει είτε με αμφισβητούμενη κυριαρχία περιοχής, χωρίς σαφή εχθρό, με συγκρουόμενο εθνικό στρατό με παραστρατιωτικές δυνάμεις, πολύ δε περισσότερο με πολίτες ντόπιους η πολίτες δικούς μας για διάσωση. Την ώρα της «φωτιάς», στο σημείο ήταν αυτοί που μπορούν να δώσουν άμεσα λύση επί του πεδίου (Εyes on Τarget), διευκολύνοντας την κύρια δύναμη να επιχειρήσει με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια. Πρόκειται για ένα πολύτιμο στοιχείο, το οποίο δύναται να αξιοποιηθεί και σε μελλοντικές επιχειρήσεις…
Το βίντεο από την επιχείρηση εκκένωσης και διάσωσης Ελλήνων και ξένων υπηκόων στην Αεροπορική Βάση Wadi Seidna βόρεια του Χαρτούμ στο Σουδάν από τα στελέχη της Διεύθυνσης Ειδικών Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ είναι αποκαλυπτικό:
Την ώρα που το προσωπικό του ΕΤΑ επιχειρούσε εντός Σουδάν, στην αίθουσα του Εθνικού Κέντρου Επιχειρήσεων του ΓΕΕΘΑ, ο Αρχηγός Στρατηγός Κωνσταντίνος Φλώρος, οι επιτελείς και η πολιτική ηγεσία (ο ΥΦΕΘΑ Νίκος Χαρδαλιάς) παρακολουθούσαν σε απευθείας σύνδεση την εξέλιξη της επιχείρησης.
Η μετάβαση, η ασφαλής παραμονή, η επιχείρηση απεγκλωβισμού και τελικά η απογείωση του C-130H της 356 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών έγινε δεκτή με ενθουσιασμό και περηφάνια.
Η αποστολή είχε εκτελεσθεί…
ΥΓ1. Αρχήγος ΓΕΕΘΑ, Στρατηγός Φλώρος Κωνσταντίνος. Νυν Δκτης ΔΕΠ ΓΕΕΘΑ Αντγος Χουπης Δημήτριος. Πρώην Αντγος ε.α. Τσιτσικωστας Γεώργιος. Πρώην Δκτης ΕΤΑ Ανχης (ΠΖ) Βαρελας Χαράλαμπος. Νυν Δκτης ΕΤΑ Σπύρος. Γ. Τα ονόματα αυτά, μαζί με τα πληρώματα της ΠΑ, τα στελέχη της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου ας τα θυμόμαστε, γιατί πρόκειται για μια ιστορική αποστολή που για να πραγματοποιηθεί κάποιοι παλεύουν άοκνα χρόνια τώρα…
ΥΓ2. Πρέπει να είμαστε η μόνη χώρα που (τόσο φανερά και ξεδιάντροπα) την ώρα που η επιχείρηση στο Σουδάν βρισκόταν σε πλήρη εξέλιξη, μια άλλου τύπου «επιχείρηση» υφαίνονταν στον «αργαλειό» της παραπληροφόρησης, με διασπορά ψευδών ειδήσεων στα όρια της μειοδοσίας. Προκλητικά και χυδαία σχόλια, «δήθεν» πληροφορίες περί «χαλασμένου C-130», απαξιωτικές αναφορές για το Τμήμα SOF του ΓΕΕΘΑ που παρουσιάζονταν από «έγκριτους» δημοσιογράφους, στρατιωτικούς «συντάκτες» και «αναλυτές» περίπου ως …τροχονόμοι και αχθοφόροι. Ακόμα ένα χρήσιμο «μάθημα» και πεδίο προβληματισμού των αρμοδίων φορέων, για τη δράση των «κύκλων» αυτών, σε περιόδους κρίσεων.
ΥΓ3. Η Ασφάλεια Πληροφοριών κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεων και μάλιστα όταν αφορά άοπλους πολίτες, γυναικόπαιδα κλπ, δεν χωράει ανταγωνισμό, στο ποιο site θα το «βγάλει» πρώτο. Καλύτερα να παρακάμπτεται το άμεσο, το αποκλειστικό της είδησης. Δεν θα «χάσουμε» κάτι αν περιμένουμε, θα έχουμε την ευκαιρία να γράψουμε ελεύθερα το ρεπορτάζ με τις πληροφορίες μας και την εκτίμηση μας ΑΦΟΥ τελειώσουν όλα. Θα πρέπει επιτέλους το Εθνικό να είναι πάνω από το προσωπικό συμφέρον.
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook – ακολουθείστε μας στο twitter και στο linkedin