Φωτορεπορτάζ: Νίκος Τριανταφυλλίδης
Την Κυριακή 24 Ιουλίου 2016 το Πολεμικό Ναυτικό προσκάλεσε το κοινό να ταξιδεύσει στην ιστορία, στελεχώνοντας τις θέσεις των κωπηλατών της Τριήρους Ολυμπιάς, κατά την διάρκεια των δύο πλόων που πραγματοποιήθηκαν, στις προσβάσεις του Φαληρικού Όρμου.
Οι κωπηλάτες, οι οποίοι ανήκαν σε ένα ευρύτατο ηλικιακό φάσμα, με τον μικρότερο να αγγίζει μόλις την ηλικία των έντεκα μηνών, σάλπαραν στο θρύλο, καλύπτοντας ένα χρονικό διάστημα 2.500 ετών ναυτικής ιστορίας του τόπου μας. Η συναισθηματική φόρτιση και η συγκίνηση των πληρωμάτων της Τριήρους ήταν έκδηλη, καθώς η εν λόγω πρωτοβουλία τους βοήθησε να μεταφερθούν συνειρμικά στη ναυμαχία της Σαλαμίνας, την περίοδο όπου οι Τριήρεις του Ελληνικού Στόλου προάσπισαν τα ιδεώδη της ελευθερίας, δημοκρατίας και αξιοπρέπειας του έθνους.
Λόγω του ιδιαίτερα υψηλού ενδιαφέροντος με το οποίο περιέβαλε το κοινό την εν λόγω δράση, ο πλους της Τριήρους θα επαναληφθεί την Κυριακή 28 Αυγούστου 2016 και οι δηλώσεις συμμετοχής θα συγκεντρωθούν κατόπιν νεότερης ανακοινώσεως από το ΠΝ.
Το defenceline.gr ήταν εκεί, συμμετέχοντας σε αυτή την μοναδική στιγμή και καταγράφοντας μοναδικές εικόνες που σίγουρα θα μείνουν ανεξίτηλα χαραγμένες στη μνήμη όσων συμμετείχαν. Ο Αντιπλοίαρχος του Πολεμικού Ναυτικού Ιωάννης Σαμοθράκης, Υπέυθυνος Δημοσίων Σχέσεων του ΠΝ, μας τόνισε χαρακτηριστικά:
“Στο πλαίσιο της εξωστρέφειας του πολεμικού ναυτικού και του ανοίγματος προς το κοινό θεωρούμε ότι αυτή η κίνηση, η συμμετοχή του κόσμου ουσιαστικά στον πρώτο πλου της τριήρους με κόσμο από την στιγμή που ναυπηγήθηκε πριν από περίπου 35 χρονιά αποτελεί κάτι το πολύ σημαντικό για το Πολεμικό Ναυτικό, γιατί θέλουμε και εμείς από την πλευρά μας να είμαστε κοντά στον κόσμο με όλες μας τις δυνάμεις μας και να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να επιτύχουμε αυτόν τον σκοπό”.
Όσο για το επόμενο βήμα; “Προς το παρόν Έχουμε σχεδιάσει τον δεύτερο σε σειρά απόπλου της τριήρους στις 28 Αυγούστου. Στα σκαριά, μιας και είμαστε στο ναυτικό, υπάρχουν και άλλες σκέψεις οι οποίες όταν ολοκληρωθούν θα ανακοινωθούν μέσω της ιστοσελίδας μας. Το Πολεμικό Ναυτικό είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το ελληνικό έθνος και η δημιουργία της εκδήλωσης αυτής είναι το αποτέλεσμα αυτής της σκέψης. Το ναυτικό μας είναι ένα με λαό, ένα με τον κόσμο και με αυτές τις εκδηλώσεις μας επιδιώκουμε να έρθουμε ακόμα πιο κοντά”.
Τριήρης ΟΛΥΜΠΙΑΣ – Το ιστορικό
Η τριήρης ‘ΟΛΥΜΠΙΑΣ’ ξεκίνησε να κατασκευάζεται στην Ελλάδα τον Μάιο του 1985 και περατώθηκε τον Ιούλιο του 1987. Τα σχέδια για την κατασκευή της παρασχέθηκαν από το ‘Trireme Trust’ της Βρετανίας, ενώ τα απαραίτητα κονδύλια διατέθηκαν από το ΠΝ. Τα πρώτα έτη η τριήρης χρησιμοποιήθηκε για πλόες στο πλαίσιο πειραματικής αρχαιολογίας, δηλαδή στο πλαίσιο εκτέλεσης δοκιμών ώστε να καθοριστούν τα χαρακτηριστικά πλεύσης της (ταχύτητα, ελικτικά στοιχεία, κλπ. ), η αντοχή της, να γίνουν κατανοητές οι συνθήκες διαβίωσης του προσωπικού της, καθώς επίσης και να κατανοηθεί πληρέστερα η τακτική που χρησιμοποιείτο κατά την μάχη.
Λεπτομέρειες επί του ιστορικού της κατασκευής και των δοκιμών που ακολούθησαν περιγράφονται σε σχετικό άρθρο του Αντιπλοιάρχου (Μ) Σ. ΠΛΑΤΗ ΠΝ που έχει δημοσιευθεί στο τεύχος 458 της Ναυτικής Επιθεώρησης. Πρόσθετες πληροφορίες υπάρχουν στο βιβλίο ‘ The Trireme Trials 1988, Report on the Anglo – Hellenic Sea Trials of Olympias by J.F. Coates , S.K. Platis , J.T. Shaw ‘ της εκδοτικής εταιρείας Oxbow Books.
Λόγω της συχνής χρήσης της τριήρους, της πλεύσης της σε γλυκά ύδατα όταν μεταφέρθηκε στην Βρετανία το 1993 στο πλαίσιο εκδηλώσεων για τα 2.500 χρόνια από τη γέννηση της Δημοκρατίας στην Ελλάδα, και του τρόπου σχεδίασης και κατασκευή της, προκλήθηκαν σημαντικές φθορές στο σκάφος αυτής.
Από το θέρος του 1995 μέχρι το φθινόπωρο του 1996 εκτελέστηκαν μεγάλης έκτασης επισκευές και συντήρηση στο ξύλινο σκάφος της, οι οποίες και πάλι καλύφθηκαν από τον προϋπολογισμό του ΠΝ και αποκαταστάθηκαν όλα τα ευρήματα φθορών που είχαν παρουσιαστεί. Το 1997 το Ανώτατο Ναυτικό Συμβούλιο (ΑΝΣ) αποφάσισε την χρήση της μόνο σαν έκθεμα και όχι για πλόες. Η τριήρης μεταφέρθηκε στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης στο Τροκαντερό όπου παρέμεινε ως έκθεμα. Το 1998 διαπιστώθηκε η ύπαρξη νέων ευρημάτων φθορών στο σκάφος της τριήρους, ενώ το 1999 διαπιστώθηκε ότι η έκταση των φθορών είχε μεγαλώσει.
Λόγω των εκτεταμένων φθορών που εμφανιστήκαν στην Τρίωρη ΟΛΥΜΠΙΑΣ, καθόσον ήταν εκτεθειμένη στις καιρικές συνθήκες, και στο πλαίσιο απαίτησης ενεργοποίησής της για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων, απεφασίσθη η εκτέλεση γενικής επισκευής αυτής. Το 2002 τα Ναυπηγεία Ελευσίνας (ΝΒΕΕ) προσεφέρθησαν να αναλάβουν την επισκευή της Τριήρους άνευ κόστους. Το ΠΝ απεδέχθη τη προσφορά και η Τριήρης μεταφέρθηκε στους χώρους των Ναυπηγείων. Στο πλαίσιο της επισκευής αντικαταστάθηκε το σύνολο της ξυλείας των υφάλων του πλοίου και προστέθηκαν ενισχύσεις ώστε να αυξηθεί η ακαμψία του. Για τη σύνδεση και στεγανοποίηση της ξυλείας ακολουθήθηκαν σύγχρονες μέθοδοι κατασκευής ξύλινων πλοίων, προκειμένου να εξασφαλισθεί η μακροβιότητα της κατασκευής. Επιπρόσθετα αντικαταστάθηκε η ξυλεία στο 01 κατάστρωμα και επισκευάσθηκαν οι ιστοί και τα πηδάλια.
Η Τριήρης καθελκύστηκε την 14 Μαΐου του 2004 και παρέμεινε στα ΝΒΕΕ επί δέκα ημέρες για έλεγχο στεγανότητας. Παράλληλα το ΠΝ ανέλαβε τον εξοπλισμό της Τριήρους και την εκτέλεση των ελέγχων ευστάθειας. Εν συνεχεία το πλοίο παραδόθηκε προς χρήση για τις ανάγκες των Ολυμπιακών Αγώνων στο Δήμο Πειραιά την 9 Ιουλ 04 και μετέφερε την Ολυμπιακή Φλόγα το βράδυ της 11ης Αυγούστου. Στη συνέχεια η Τριήρης μετείχε στο Κλάσικ Γουίκ (Classic Week) 2004 και παρελήφθη πάλι από το Πολεμικό Ναυτικό την 15 Σεπ 04.
Το Σεπτέμβριο του 2004, λαμβάνοντας υπόψη το υψηλό κόστος συντήρησης που είχε κατά το παρελθόν, το μεγάλο αριθμό ατόμων που θα έπρεπε να απασχολούνται σε αυτήν, τόσο για την καθημερινή συντήρησή της, όσο και για τους πλόες της, καθώς επίσης και το ότι δε διαφαίνετο να υπάρχει πρακτικό όφελος για το Πολεμικό Ναυτικό από τη χρήση της για πλόες, αποφασίστηκε από το ΑΝΣ η τοποθέτηση της Τριήρους ως έκθεμα στον ειδικά διαμορφωμένο στεγασμένο χώρο στο Πάρκο Ναυτικής Παράδοσης και η υπαγωγή της στο Θ/Κ Αβέρωφ ως οργανικό τμήμα αυτού. Η κατάλληλη στέγαση και προστασία από τις καιρικές συνθήκες, εκτιμάται ότι θα εξασφαλίσει τη μακρύτερη παραμονή της σε καλή κατάσταση, με πολύ χαμηλότερο απαιτούμενο κόστος για τη συντήρησή της. Η Τριήρης ανελκύθηκε και τοποθετήθηκε στο συγκεκριμένο χώρο την 25 Νοε 05.
Η Τριήρης ΟΛΥΜΠΙΑΣ, μετά την παραμονή επί δέκα συνεχή έτη στον εν λόγω ειδικά διαμορφωμένο στεγασμένο χώρο, καθελκύστηκε στις 2 Σεπτεμβρίου 2015 και την επομένη 3 Σεπτεμβρίου, έπλευσε ρυμουλκούμενη στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας, για την απαραίτητη συντήρηση, ώστε να καταστεί ξανά, πλήρως πλεύσιμη. Μετά την ολοκλήρωση επισκευαστικών εργασιών διάρκειας 7 μηνών, η Τριήρης επέστρεψε στις 28 Μαρτίου 2016 στο Άλσος Ελληνικής Ναυτικής Παράδοσης στον Φλοίσβο Παλαιού Φαλήρου, όπου και ελλιμενίζεται.
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter