Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Η πρόσφατη απόφαση της Πολεμικής Αεροπορίας να προχωρήσει στην εκποίηση του συνόλου των ψεκαστικών Grumman G-164Α Ag-Cat, τα οποία έχουν αποσυρθεί από την ενεργό δράση το 2011, επανέφερε τα αεροσκάφη στο προσκήνιο (Δείτε ΕΔΩ το σχετικό θέμα). Τα αεροσκάφη αυτά εντάχθηκαν στην ΠΑ, σε δύο φάσεις, αρχικά το 1974 με την παραλαβή των δέκα πρώτων αεροσκαφών και στη συνέχεια το 1976 με τα υπόλοιπα 13, οπότε και συμπληρώθηκε ο στόλος των 23 Ag-Cat που υπηρέτησαν στην Ελλάδα.
Η εκποίηση μάλιστα του συνόλου των αεροσκαφών, των κινητήρων τους και του αποθέματος των ανταλλακτικών, χωρίς να έχει προβλεφθεί η μεταφορά και διατήρηση τουλάχιστον ενός εξ αυτών στο Μουσείο της Πολεμικής Αεροπορίας, προκάλεσε αντιδράσεις από πολλές πλευρές. Ερευνητές, ιστορικοί αλλά και απλοί φίλοι της ΠΑ ζητούν τον εμπλουτισμό της συλλογής του μουσείου με τον συγκεκριμένο τύπο, ο οποίος για χρόνια υπηρέτησε το κοινωνικό σύνολο, πετώντας με την 359 Μονάδα Αεροπορικής Εξυπηρέτησης Δημοσίων Υπηρεσιών και έδρα τo αεροδρόμιο της Δεκέλειας (Δείτε ΕΔΩ το σχετικό θέμα).
Ξανά στον … αέρα;
Η πώληση όμως των αεροσκαφών αυτών, άνοιξε σύμφωνα με πληροφορίες και έναν ακόμα κύκλο συζήτησης – σε έναν κλειστό πυρήνα ανθρώπων αυτή τη φορά – οι οποίοι θεωρούν πως τα αεροσκάφη αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν εντός συνόρων, ακόμα κι αν έχουν περάσει τρία χρόνια από την απόσυρσή τους! Συγκεκριμένα, υποστηρίζουν πως τα συγκεκριμένα αεροσκάφη θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν – υπό προϋποθέσεις – από την Πυροσβεστική Υπηρεσία σε καθήκοντα εναέριας παρατήρησης και αεροπυρόσβεσης, με διασπορά τους κατά τη διάρκεια της αντιπυρικής περιόδου στα νησιά.
H δημιουργία μάλιστα ενός κλιμακίου ιπτάμενων και τεχνικών θεωρούν πως θα έδινε τη δυνατότητα στην υπηρεσία να αξιοποιήσει στο έπακρο τις δυνατότητες των αεροσκαφών, ενώ οι δεκατρείς συνολικά κινητήρες R1340 A-1 και το απόθεμα των ανταλλακτικών που είναι διαθέσιμα θεωρούν πως μπορούν να εξασφαλίσουν τη διαθεσιμότητα των Ag-Cat, εφόσον η κατάσταση των υλικών το επιτρέπει.
Οι ανάγκες είναι γνωστό ότι είναι πολλές και δεν καλύπτονται από τα πυροσβεστικά αεροσκάφη Canadair της Πολεμικής Αεροπορίας, άλλωστε για το λόγο αυτό η χώρα μας δαπανά κάθε χρόνο μεγάλα ποσά στην ενοικίαση ρωσικών ελικοπτέρων, προκειμένου να καταφέρει να έχει σε διαθεσιμότητα ένα ικανοποιητικό αριθμό εναέριων μέσων.
Ερωτηματικά
Βέβαια, τα ερωτηματικά που προκύπτουν είναι πολλά… Αφενός έχουν να κάνουν με την υφιστάμενη κατάσταση των ψεκαστικών αεροσκαφών και το κατά πόσο μπορούν ακόμα να προσφέρουν υπηρεσίες και ώρες πτήσης που να δικαιολογούν το κόστος για την επαναφορά τους σε πτητική κατάσταση. Αντίστοιχα ερωτήματα υπάρχουν και για τους κινητήρες και τα ανταλλακτικά που συμπεριλαμβάνται στο υπό εκποίηση υλικό. Επίσης, η συγκρότηση του κλιμακίου ιπταμένων και τεχνικών δεν είναι μια απλή διαδικασία, ειδικά σε αυτές τις εποχές που ζούμε, όπου οι προσλήψεις στελεχών και η συγκρότηση νέων δομών γίνεται με το σταγονόμετρο.
Σίγουρα πάντως η άποψη αυτή αξίζει να καταγραφεί, μέσα στον γενικότερο κύκλο των συζητήσεων που άνοιξε το θέμα της εκποίησης των ψεκαστικών αεροσκαφών G-164A Ag-Cat, από την Πολεμική Αεροπορία.
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter