
Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Η IPMS Ελλάδος ετοιμάζεται για το κορυφαίο μοντελιστικό γεγονός της χρονιάς, την 35η έκθεσή της στο Γκάζι, τόπο συγκέντρωσης για φέτος των ανθρώπων που έχουν ως χόμπι την ακριβή αναπαράσταση υπό κλίμακα, αεροπλάνων, πλοίων, οχημάτων και φιγούρων. Ένα χόμπι διαδεδομένο στην Ελλάδα, με αξιόλογους μοντελιστές, πολλοί από τους οποίους έχουν αποσπάσει πολλές διακρίσεις σε εκθέσεις και του εξωτερικού.
Πέρα από το προφανές, να πάτε δηλαδή στην έκθεση και να θαυμάσετε από κοντά όλες αυτές τις δημιουργίες, ο θαυμαστός κόσμος του μοντελισμού είναι γνωστός (στους ανθρώπους του χόμπι) και για τις απίθανες ιστορίες που μπορεί να κρύβονται πίσω από κάθε κατασκευή. Ο βετεράνος Αεροπόρος της Πολεμικής Αεροπορίας Θεόδωρος Αντωνόπουλος, φρόντισε λίγα 24ωρα πριν από την έκθεση, να μας μεταφέρει μέσα από τα εκθέματα που θα παρουσιάσει ο ίδιος στην έκθεση της IPMS, την πραγματική μαγεία του μοντελισμού. Από μια εποχή, που όπως παρατηρεί πολύ εύστοχα ο ίδιος, “οποιοδήποτε εργαλείο πέραν ενός νυχοκόπτη, ενός τσιμπιδιού για τα φρύδια, μιάς λίμας για τα νύχια και μερικών φύλλων γυαλόχαρτου θεωρείτο πολυτέλεια”. Μια 40 χρονη πορεία στο αγαπημένο του χόμπι, με κατασκευές που έγιναν σε προκεχωρημένα αεροδρόμια, στα readiness, σε αεροπορικές βάσεις, εν μέσω σοβαρών κρίσεων, ακόμα και με … αεροπορικά συμβάντα να έχουν πάντα ως “πρωταγωνιστές” τα μοντέλα υπό κλίμακα.
Χωρίς περιττά λόγια, σας παρουσιάζουμε τα 9 μοντέλα, τις 9 ξεχωριστές κατασκευαστικές προσπάθειες, οι οποίες ξεκινούν (και τελειώνουν) στην μεγάλη αγάπη, το Αεροπλάνο. Απολαύστε τα, με την περιγραφή να ανήκει στο ίδιο τον Θ. Αντωνόπουλο:
F-4J, VX-4 ”Evaluators”, ESCI 1/48. “Φτιάχτηκε στα τέλη της δεκαετίας του ’70 και παρουσιάστηκε σε μια έκθεση της πάλαι ποτέ ΕΝΕΜ, σε ένα υπόγειο στο Νέο Κόσμο. Όλος ο βασικός χρωματισμός (μπλε, άσπρο, κόκκινο) είναι προϊόν μασκαρίσματος. Οι ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΕΣ χαλκομανίες της ESCI αντέχουν ακόμα σαν να περάστηκαν χθες!”
Saab Viggen, ESCI 1/48. “Φτιαγμένο στα readiness της 135ΣΜ, δεκαετία του ’80. O RB-04 φτιάχτηκε σκρατσαριστός με ό,τι υπήρχε διαθέσιμο: άτρακτος από στυλό, πτέρυγες από ”φύλλο πλαστικού” (πλαστικά πιατάκια, ευγενής χορηγία του συσσιτιάρχη της ΛΑΞ), το ακροφύσιο είναι πελέτα αεροβόλου (είχαμε ένα στα readiness για να κυνηγάμε τους αρουραίους). Η τουρμπίνα του κινητήρα από φύλλο πλαστικού (πηγή ίδια ως ανωτέρω) και το burner ring από λίγο σύρμα που βρέθηκε στο κασελάκι ενός υπολόγου. Για το μασκάρισμα της παραλλαγής ”κατασχέθηκε” ένα σελοτέιπ που είχε ο καντινιέρης. Για προωθητικό χρησιμοποιήθηκε η αζωτιέρα των επισώτρων του F-4…”
A-1H Skyraider, ESCI 1/48. “Φτιάχτηκε στα readiness της 133ΣΜ, δεκαετία του ’80. ”Επιβίωσε” αεροπορικού συμβάντος κατά την επιστροφή (νυκτερινή Π/Γ στην 117, α/φ σε πολεμική διαμόρφωση, διπλή θραύση ελαστικών στην επαφή, εμπλοκή στο τελευταίο συρματόσχοινο, πυρκαγιά στο κάτω μέρος του α/φ από τα υδραυλικά που έτρεχαν από τις σπασμένες σωληνώσεις και ήρθαν σε επαφή με τις πυρακτωμένες ζάντες). Ο αρχιπυροσβέστης που πάλευε να σβήσει τη φωτιά με το κανονάκι κόντεψε να πάθει εγκεφαλικό όταν με είδε να σκαρφαλώνω στο κόκπιτ και να το κατεβάζω (είχαμε κάνει emergency evacuation και το είχα ξεχάσει μέσα!)”.
F-4J Black Bunny, Hasegawa 1/48. “Δεκαετία του ’80, στα readiness της 115ΠΜ όπου είχαμε κατέβει για προστασία του νησιού μετά την επιχείρηση Eldorado (Ο Καντάφι είχε απειλήσει ότι θα προσβάλλει ΝΑΤΟικές βάσεις). Μαύρο χρώμα από το εμπόριο, ευτυχώς βρήκαμε πιστολέτο και κομπρεσέρ από τη ΜΣΒ”.
F-104G JaBoG 33, Hasegawa 1/32. “Τέλη της δεκαετίας του ’80, στα readiness της 339Μ. Όλη η διακόσμηση (αετός, γράμματα, θυρεός) στο χέρι, για κίτρινο χρησιμοποίησα χρώμα διαγραμμίσεως…”.
F-104S, ESCI 1/48. “Δεκαετία του ’90, στα readiness της 332 (εδώ είμασταν πιο οργανωμένοι, το σπίτι ήταν κοντά). Ολόκληρη η πλαϊνή διακόσμηση στο χέρι”.
Ju88A-4, AMT/ERTL 1/48. “Πειραματισμοί με τα ακρυλικά. To Wellenmuster free hand με τον νεοαποκτηθέντα Badger (τον έχω ακόμα!)”.
“Επίσημη αγαπημένη”: Tu-22M3, Trumpeter 1/72. “Σκρατσαριστό superdetailed κόκπιτ, καθίσματα neomega, σκρατσαριστό εσωτερικό αεραγωγών μέχρι τη φάνα, όλες οι επιφάνειες ελέγχου και οι μηχανισμοί τους σκρατσαριστά στην θέση κάτω. Οι πύραυλοι ένα μοντέλο από μόνοι τους…”.
After popular demand … Sukhoi T-4 COTKA, “aka μοντελιστικός “εφιάλτης στο δρόμο με τις λεύκες”. Πειραματισμοί με foiling και μεταλλικά. κόκπιτ, Σ/Π, εσωτερικό αεραγωγών, ακροφύσια, πύραυλοι σκρατσαριστά, ρητινένιοι τροχοί homemade, χαλκομανίες (πλην αστεριών) στο πρίντερ”.
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter