Γράφει ο Γιώργος Λαμπράκης
Με ρωτούν πολλοί φίλοι για την ετοιμότητα των Ενόπλων Δυνάμεων με φόντο την τραγωδία με το Norman Atlantic. Ας τα δούμε όλα λοιπόν…
Αναμφισβήτητα η κινητοποίηση των ΕΔ ήταν μεγάλη, αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από τους αριθμούς των εναέριων και πλωτών μέσων που διατέθηκαν για την επιχείρηση.
Πρέπει -κατά τη γνώμη μου- να διαχωρίσουμε το κομμάτι των στρατιωτικών που με τα μέσα που διαθέτουν έδωσαν ένα μεγάλο αγώνα, με το κομμάτι όλων εκείνων των παραγόντων (πολιτικών και άλλων) που με τις αποφάσεις και τις παραλείψεις τους έχουν διαχρονικά οδηγήσει σε καθήλωση οπλικά συστήματα και μέσα λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, συντήρησης κλπ. Τα ελληνικά πληρώματα έκαναν ότι μπορούσαν, όμως τον συντονισμό της όλης επιχείρησης τον είχαν οι Ιταλοί και εκεί πρέπει να υπήρχαν κάποια θέματα, σύμφωνα τουλάχιστον με τις πληροφορίες που υπάρχουν.
Η Ηγεσία των ΕΔ θα πρέπει να απαντήσει για τις ενέργειες που έχει κάνει σε σχέση με την διαθεσιμότητα των εναέριων και πλωτών μέσων. Υπάρχει θέμα; Αν υπάρχει, θα το μαθαίνουμε μόνο σε συμφορές;
-Υπάρχει ή όχι ζήτημα με την διαθεσιμότητα των Super Puma; Αν ναι, τι έχουν κάνει για την επίλυσή του;
-Υπάρχει ή όχι ζήτημα με τα AB-205 λόγω παλαιότητας και περιορισμών; Αν ναι, τι έχουν κάνει για την επίλυσή του;
-Γιατί δεν στάλθηκαν τα ελικόπτερα του Λιμενικού Σώματος, τα οποία είναι πολύ πιο σύγχρονα από τα … χιούι; Υπάρχει ζήτημα και με αυτά; Αν ναι, τι έχουν κάνει για την επίλυσή του;
-Γιατί δόθηκε εντολή στη φρεγάτα Ναυαρίνον να φύγει από το Αιγαίο (κοντά στην Κάρπαθο ήταν) και να κατευθυνθεί στο σημείο της τραγωδίας; Δεν υπήρχε άλλο πλοίο διαθέσιμο; Και με τις ώρες που (δικαιολογημένα) χρειάστηκε η φρεγάτα για να φτάσει; Δεν υπήρχε θέμα;
-Τελικά στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, οι ΕΔ μπορούν να επιχειρούν με όλα τα εναέρια μέσα που διαθέτουν; Όλα τα ελικόπτερα π.χ. μπορούν να κάνουν τα … πάντα; Γιατί, αν προκειμένου να συμπληρωθεί ο X αριθμός των εναέριων μέσων που απαιτούνται, επιστρατεύονται ελικόπτερα τα οποία δεν έχουν αυτή την δυνατότητα, ενώ ένας αριθμός ελικοπτέρων έρευνας και διάσωσης βρίσκεται καθηλωμένος λόγω έλλειψης ανταλλακτικών, τότε υπάρχει μείζον ζήτημα και -φυσικά- ευθύνες!
Πάμε τώρα στην … σκοτεινή πλευρά. Υπάρχουν πληροφορίες και έρευνες για μίζες, για λαδώματα, κλπ. Υπάρχει ένα δεδομένο ζήτημα, του κατά πόσο οι πολιτικές αποφάσεις που έχουν ληφθεί με φόντο την Άμυνα και τις ανάγκες της χώρας, έχουν ωφελήσει, ή έχουν ζημιώσει την Ελλάδα και τις Ένοπλες Δυνάμεις. Όλα αυτά δηλαδή που διακινούνται και σιγοψιθυρίζονται, έχουν βάση και αν ναι, τι πρέπει να γίνει και ποιος πρέπει να τα κάνει, ώστε να μην συνεχίζονται στο διηνεκές;
Είχαν οι αρμόδιοι υπουργοί (Άμυνας και Ναυτιλίας) την τακτική εικόνα της επιχείρησης όπως αυτή εξελισσόταν, ή υπήρχαν κενά με συνέπεια να δίνονται λανθασμένες εντολές; Υπήρχαν περιπτώσεις όπου οι υπουργοί δεν … έπεισαν με τις απαντήσεις που έδωσαν στους δημοσιογράφους, κυρίως στις ζωντανές τους παρεμβάσεις, καθώς σε ορισμένα ζητήματα πιάστηκαν αδιάβαστοι.
Επίσης, θα πρέπει να δούμε συνολικά το θέμα των ακτοπλοϊκών εταιρειών. Ακούγονται πολλά, τα οποία πρέπει να ερευνηθούν.
-Μήπως τον “πόλεμο” των εφοπλιστικών ή άλλων συμφερόντων τον πληρώνει για μια ακόμα φορά ο … άμαχος πληθυσμός;
-Ήξεραν ή όχι ότι το Norman Atlantic είχε … θέματα. Υπάρχουν έγγραφα που το αποδεικνύουν. Ευθύνες θα αποδοθούν;
-Υπάρχουν (και) καταγεγραμμένες μαρτυρίες επιβατών για τις άθλιες συνθήκες που επικρατούσαν στο πλοίο. Θα το ερευνήσει κανείς;
Όλοι έχουμε ταξιδέψει σε περίοδο εορτών και έχουμε αντιληφθεί πως οι εταιρείες επιχειρούν να υπερ-φορτώσουν τα πλοία τους με κόσμο και μέσα, προκειμένου τα κέρδη να είναι μεγαλύτερα.
Τα ερωτήματα λοιπόν είναι πολλά. Σε κάθε περίπτωση, το ζητούμενο είναι η αλήθεια…
Κάντε Like στη σελίδα μας στο facebook και ακολουθείστε μας στο Twitter